Venkel title

Venkel

De venkelplant is afkomstig uit Azië en stond daar naast groente ook bekend als geneeskrachtig kruid. Zo werden venkelzaden gebruikt bij allerlei problemen met de spijsvertering, zoals winderigheid of buikkrampen. Maar ook voor de geestelijke gezondheid werd venkel ingezet. Inmiddels is deze mediterrane plant over de hele wereld bekend. Vandaag de dag kennen wij venkel als een heerlijke groente met een anijsachtige smaak. 

Venkel informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

31 kcal
Vet 0,2 gram
Koolhydraten 7 gram
Vezels 3,1 gram
Eiwit 1,2 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B6, B12
Vitamine C
Calcium  
IJzer  
Kalium  
Magnesium  
Natrium  

Hoe gezond is venkel?

Venkel is een zeer gezonde groente. Het bevat weinig calorieën, zeer weinig vet en is een goede bron van vitaminen en mineralen. Venkel zit bomvol antioxidanten, die helpen je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen; dat zijn agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels. De groente is ontstekingsremmend en antibacterieel, waardoor ziektes die ontstaan door bacteriën tegen worden gegaan.

Waar is venkel goed voor?

Venkel wordt nog steeds gebruikt als geneeskrachtig kruid en dat is niet voor niets. Deze plant heeft namelijk vele gezondheidsvoordelen. Zo is venkel goed voor het bevorderen van de spijsvertering, gaat het darmgassen tegen en helpt het tegen een opgeblazen gevoel. Voor vrouwen die veel last hebben van menstruatieklachten kan een kopje venkelthee verlichting bieden.

Venkel bevat veel kalium, wat cruciaal is voor het reguleren van een te hoge bloeddruk. Het eten van voldoende kaliumrijk voedsel kan ook helpen bij het bevorderen van de nierfunctie, de gezondheid van de botten en spierkracht.

Hoe kan ik meer venkel eten?

Venkel is een witte of lichtgroene knol, met groene stengels waar bloemen in groeien die venkelzaad produceren. De venkel is in zijn geheel eetbaar; de knol, de stengels en de zaden kunnen in diverse gerechten worden verwerkt. Met venkel in de keuken kan je dus alle kanten op. Eet de groente rauw in een salade, maak venkelsoep of kies ervoor om de venkel te roerbakken, koken of stoven. Vind je het lastig om met venkel te koken? Wij hebben venkel verwerkt in een aantal van onze sappen. Probeer bijvoorbeeld onze broccolisap, sla sap of pastinaak sap en geniet van de gezondheidsvoordelen die de venkel en andere groenten in deze sap te bieden hebben.

Bekijk sappen met venkel