Spirulina

Spirulina

Spirulina sappen assortiment Dr Veggie

Wie met gezond eten bezig is, kan er eigenlijk niet omheen. Spirulina. Een blauwgroene zoutwateralg met een geconcentreerde voedingswaarde. Spirulina zit boordevol vitaminen, mineralen en gezonde vetzuren, waardoor dit ingrediënt legio gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Niet voor niets wordt het ook wel een natuurlijke multivitamine genoemd. En precies daarom maken wij bij Dr.Veggie zo graag gebruik van spirulina in onze verse groentesappen.

Spirulina informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

290 kcal
Vet 8 gram
Waarvan verzadigd 3 gram
Koolhydraten 24 gram
Waarvan suikers 3 gram
Vezels 0 gram
Eiwit 57,5 gram
Zout 1,75 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B2, B3, B5, B6
Vitamine E
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Kalium  
Koper  
Magnesium  
Mangaan  
Natrium  
Selenium  
Zink  

Hoe gezond is spirulina?

Spirulina draagt met recht de titel ‘superfood’. Het is een erg gezond product. Onder andere doordat het een zeer geconcentreerde voedingswaarde bevat. Dat betekent dat je aan een kleine hoeveelheid al genoeg hebt om veel energie uit te halen. Spirulina bevat daarnaast een hoge dosis eiwit. Zelfs meer dan vlees of soja. Het gaat daarbij bovendien om hoogwaardige eiwitten, die je makkelijk verteert en opneemt in het lichaam. Daarom is spirulina ook zo populair bij sporters, voor wie een snel spierherstel belangrijk is.

Verder is spirulina rijk aan een hele lijst van vitamines. Van vitamine A tot vitamine K. Ook bevat de alg een aantal belangrijke aminozuren en antioxidanten. Antioxidanten gaan de strijd aan met de zogenoemde vrije radicalen, die cellen en weefsels in het lichaam kunnen beschadigen. Op die manier draagt spirulina bij aan een kleinere kans op kanker. Maar nog veel directer helpt het ontstekingen te voorkomen.

Waar is spirulina goed voor?

Spirulina is goed voor een heleboel dingen. Zo kan één theelepel spirulina per dag de bloeddruk al enorm verlagen. Ook verlaagt het ‘t cholesterolgehalte. Daardoor voorkomt spirulina slagaderverkalking en verlaagt het ‘t risico op hart-en vaatziektes. Daarnaast helpt spirulina de bloedsuikerspiegel te reguleren, waardoor het onder andere diabetes type 2 kan voorkomen. 

De lijst met dingen waar spirulina goed voor is, loopt nog veel verder door. Spirulina geeft energie en vergroot daardoor het uithoudingsvermogen. Het verbetert de spierkracht en versterkt het immuunsysteem. Ook fijn: spirulina kan helpen om de symptomen van hooikoorts te bestrijden. En - eentje waar wij bij Dr.Veggie erg blij mee zijn -  spirulina heeft een detoxerende werking. Het helpt je dus om je lichaam te ontgiften van afvalstoffen.