Snijbiet title

Snijbiet

Spinazie groentesap met snijbiet

 

Snijbiet is een bladgewas met een aardse smaak. Maar bovenal is snijbiet een ware vitaminebom. Vooral vitamine K, A en C zijn in deze groente bijzonder goed vertegenwoordigd. Je kunt zowel de bladeren als de stelen eten. Rauw, gekookt, of bijvoorbeeld gemixt in een vers groentesapje. En dat laatste is precies wat wij bij Dr.Veggie zo graag doen. Meer weten over de voedingswaarde van snijbiet, vitaminen in snijbiet en waar snijbiet goed voor is? Lees dan gauw verder!

Snijbiet informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

29 kcal
Vet 0 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 3 gram
Waarvan suikers 3 gram
Vezels 2,5 gram
Eiwit 3 gram
Zout 0,5 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B6, B11
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
Kalium  

Hoe gezond is snijbiet? 

Het blad van een snijbiet is bijzonder rijk aan vitaminen. Met 100 gram snijbiet kom je al aan bijna zeven keer de aanbevolen minimale hoeveelheid vitamine K en ruim twee keer de minimale hoeveelheid vitamine A. Ook krijg je met een portie van 100 gram al de helft van de benodigde dosis vitamine C binnen. Al die vitaminen zijn belangrijk voor een sterk immuunsysteem en goede weerstand. Ze zorgen ervoor dat je je fit voelt én gezond. 

Ook de mineralen in snijbiet hebben een positief effect op je gezondheid. Verder bevat snijbiet amper vetten en koolhydraten, maar wel belangrijke voedingsvezels. Die geven je een verzadigd gevoel en stimuleren de spijsvertering. Zo breng je je darmen in goede conditie en help je het lichaam de afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen.

Waar is snijbiet goed voor?

Snijbieten werden al in de Griekse oudheid gebruikt als medicijn. En dat is natuurlijk niet voor niets. Deze groente is goed voor een hele reeks aan gezondheidsvoordelen. Dat komt onder andere door de fytonutriënten. Deze stoffen worden ook wel antioxidanten genoemd en hebben een ontstekingsremmende werking. Ze kunnen op de lange termijn zelfs ziekten als obesitas, diabetes en kanker voorkomen. 

Het hoge aantal fytonutriënten heeft tegelijkertijd een detoxerende werking. Daarom gebruiken wij snijbieten ook zo graag in onze detox sapjes. Verder is de vitamine K in snijbieten goed voor de hersenen. Ze beperken eventuele schade aan neuronen in het brein, bij bijvoorbeeld Alzheimer. Ook maakt vitamine K de botten sterker. Dat doen ze samen met de mineralen calcium en magnesium.