Sla title

Sla

Sla groentesap van Dr Veggie

 

Van kropsla tot ijsbergsla en van eikenbladsla tot rucola. Sla heb je in alle soorten en maten. We zien sla in de Hollandse keuken veelal terug als bijgerecht, of gebruiken het als basisingrediënt voor een maaltijdvullende salade. Ook vinden we het lekker tussen een belegd broodje, of als garnering van een vrolijk gerecht. Maar wist je dat je sla ook prima in een sap kunt verwerken? Dat doen wij bij Dr.Veggie maar al te graag. Sla bevat namelijk weinig calorieën, maar is wel erg gezond. Op deze pagina vertellen we je graag meer over de voedingswaarde van sla, vitamine in sla en waar sla goed voor is. 

Sla informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

15 kcal
Vet 0,3 gram
Waarvan verzadigd 0,1 gram
Koolhydraten 1 gram
Waarvan suikers 0,9 gram
Vezels 1,3 gram
Eiwit 1,4 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B2, B5, B6, B11
Vitamine C
Vitamine K
Calcium  
IJzer  
Kalium  
Magnesium  
Mangaan  

Hoe gezond is sla? 

Sla is een frisse en gezonde groente, die rijk is aan vitaminen en mineralen. Zo kom je met 100 gram sla al aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A en K. Ook zitten er verschillende vitaminen B in sla én een aanzienlijke hoeveelheid vitamine C, wat erg belangrijk is voor een sterk immuunsysteem. Daarnaast bevat sla een heleboel mineralen, zoals mangaan, kalium en ijzer. 

Een van de redenen dat wij zo gek zijn op sla, is dat er enorm weinig kilocalorieën in zitten. Tegelijkertijd bevat sla wel belangrijke voedingsstoffen. Zoals vezels. Die stimuleren de spijsvertering en hebben een positief effect op je darmen. Een goede stoelgang is essentieel voor een goede gezondheid. 

Waar is sla goed voor?

Sla is in zijn algemeenheid goed, omdat het een groente is. Daar heb je minimaal 250 gram per dag van nodig. Groenten, zoals sla, brengen een heleboel positieve gezondheidsvoordelen met zich mee. Ze zorgen voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Verkleinen de kans op bijvoorbeeld darmkanker. En gaan diabetes type 2 tegen. Dat laatste geldt voornamelijk voor groene bladgroente, waar sla natuurlijk ook bij hoort. 

Verder bevat sla belangrijke antioxidanten, die vrije radicalen bestrijden. Dit zijn agressieve stofjes die bijvoorbeeld kanker en hart- en vaatziekten veroorzaken. Sla is niet alleen gezond, maar ook goed voor mensen die willen afvallen. Enerzijds bevat het weinig calorieën, anderzijds bevordert het de spijsvertering en zorgt het voor een verzadigd gevoel. Zo kom je minder snel in de verleiding om andere tussendoortjes te gaan eten.