Rode paprika

Rode paprika

Groentesap Rode paprika ingredient Dr Veggie

Rode paprika is een populaire groente. Dankzij zijn frisse, iets scherpe smaak is rode paprika een heerlijke toevoeging in warme maaltijden, salades en bijvoorbeeld soep. Bij Dr.Veggie gebruiken wij rode paprika graag in onze verse sappen. Niet alleen vanwege de vrolijke kleur en lekkere smaak, maar ook vanwege de hoge voedingswaarde van rode paprika. Het is een van de meest gezonde groenten ter wereld. Ontdek waar rode paprika goed voor is.

Rode kool informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

24 kcal
Vet 0,1 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 3,8 gram
Waarvan suikers 3,8 gram
Vezels 2,1 gram
Eiwit 0,8 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B5, B6, B11
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine K
Fosfor  
IJzer  
Magnesium  
Mangaan  

Hoe gezond is rode paprika?

Rode paprika is bijzonder rijk aan vitamine C. In 100 gram paprika zit al meer dan twee keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Ook vitamine A is goed vertegenwoordigd in rode paprika; in 100 gram zit al genoeg om aan de richtlijnen te voldoen. Verder zitten er in rode paprika hoge percentages vitamine B1, B5, B6, B11, vitamine E én vitamine K. Daarnaast bevat de groente belangrijke fytonutriënten, die belangrijk zijn voor een sterk immuunsysteem en goede spijsvertering. 

Ook fijn aan de rode paprika is dat de groente amper calorieën, vet en koolhydraten bevat. Tegelijkertijd zitten er wel een hoop vezels in. Daardoor geeft rode paprika een verzadigd gevoel en ben je minder snel geneigd om ongezonde snacks te gaan eten. De vezels dragen bovendien bij aan een betere spijsvertering en houden of brengen zo je darmstelsel in een betere conditie. Dat alles maakt rode paprika een van de meest gezonde groente op aarde.

Waar is rode paprika goed voor?

Dankzij de vele positieve kenmerken van de groente, is rode paprika goed voor een heleboel gezondheidsvoordelen. De hoge dosis vitamine C brengt belangrijke antioxidanten met zich mee, die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Dit zijn stofjes die cellen kunnen beschadigen en bijvoorbeeld kanker kunnen veroorzaken. Ook helpt vitamine C samen met vitamine A de huid te herstellen, infecties te voorkomen en de botten, tanden en bloedvaten gezond te houden. 

Vitamine A helpt daarnaast je ogen gezond te houden. En de fytonutriënten gaan de ontwikkeling van staar tegen. Ze verminderen ook het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. De vezels in rode paprika helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren, verlagen de bloeddruk en verbeteren de cholesterolwaardes. En omdat rode paprika weinig calorieën en vet bevat, is het ook een geschikt ingrediënt om obesitas te voorkomen. Of de effecten ervan te verminderen.