Rode kool title

Rode kool

Groentesap Rode kool ingredient Dr Veggie

Rode kool is een oer-Hollandse groente met een lichtzoete smaak. Deze groente zit boordevol vitaminen, mineralen en brengt daarom tal van gezondheidsvoordelen met zich mee. Wist je trouwens dat rode kool helemaal niet rood is? Deze kool is hartstikke paars. Hoe dan ook brengt het kleur in ieder gerecht. Reden te meer voor Dr.Veggie om rode kool te gebruiken in onze verse sappen. Benieuwd naar de voedingswaarde van rode kool en waar rode kool goed voor is? Lees dan gauw verder!

Rode kool informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

27 kcal
Vet 0 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 3 gram
Waarvan suikers 3 gram
Vezels 3,6 gram
Eiwit 2 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B, B6
Vitamine C
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Kalium  
Koper  
Magnesium  
Thiamine  
Riboflavine  
Zink  

Hoe gezond is rode kool?

Rode kool is een belangrijke bron van vitaminen en mineralen. Naast vitamine B en K zit er in rode kool ook vitamine C. Zelfs méér dan in de sinaasappels die er zo bekend om staan. Vitamine C is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor een sterk immuunsysteem. Ook de vitamine A in rode kool levert daar een bijdrage aan. Zo ben je beter beschermd tegen een verkoudheid of griepvirus en voel je je fitter en gezond.

Ook positief aan rode kool is dat er geen grammetje vet in zit. De hoeveelheid suiker in rode kool is verwaarloosbaar. En het aantal calorieën in rode kool is zeer schappelijk. De vezels in rode kool zorgen er bovendien voor dat je er een verzadigd gevoel aan overhoudt. Zo kom je minder snel in de verleiding om ongezond te gaan snacken. Ook stimuleren de vezels je spijsvertering en houden of brengen ze je darmen in goede conditie.

Waar is rode kool goed voor?

Dankzij de goede voedingswaarde van rode kool en vele vitaminen en mineralen, is het eten van rode kool goed voor tal van gezondheidsvoordelen. Zo is rode kool goed voor je ogen; de hoeveelheid vitamine A in rode kool zorgt ervoor dat je scherp kunt blijven zien én voorkomt de ontwikkeling van staar. Vitamine K zorgt voor sterke botten. En de combinatie van de vele vitaminen in rode kool houden je huid jong en egaal.

Verder houdt het zwavel in rode kool het cholesterol op orde, helpt de natuurlijke insuline de bloedsuikerspiegel te reguleren en verbetert het sap de bloedsomloop. De antioxidanten in rode kool zorgen voor een goede ontgifting van het lichaam. Antioxidanten gaan ontstekingen tegen en vechten de vrije radicalen aan. Dit zijn schadelijke stoffen die onder andere kanker kunnen veroorzaken. Zo helpt het eten van rode kool dus op de lange termijn mogelijk kanker te voorkomen.