Pompoen title

Pompoen

Pompoen is een echte herfstgroente. Vaak gebruikt als decoratief item in huis of in de tuin. Maar minstens zo lekker in de soep, als side dish bij je avondmaal, of in de smoothie. Ook in verse sappen is pompoen een echte aanwinst. Vanwege de zachtzoete smaak en de vele vitaminen in pompoen. Benieuwd naar de voedingswaarde van pompoen? Dr.Veggie zet ze graag voor je op een rij en vertelt je meteen waar pompoen goed voor is.

Pompoen informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

14 kcal
Vet 0,2 gram
Waarvan verzadigd 0,1 gram
Koolhydraten 2 gram
Waarvan suikers 1,7 gram
Vezels 1 gram
Eiwit 0,7 gram
Zout <0,7 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B2, B3, B5, B6 & B11
Vitamine C
Vitamine E
Bètacaroteen  
IJzer  
Magnesium  
Zink  

Hoe gezond is pompoen?

Pompoen is mega gezond. Zó gezond zelfs, dat het ook wel eens een superfood genoemd wordt. Dat komt onder andere door het hoge vitaminegehalte. Pompoen bevat met name veel vitamine A. Maar ook vitamine C, vitamine B2 en vitamine E zijn goed vertegenwoordigd. Verder zitten er in pompoen kleine hoeveelheden vitamine B5, B6, B1, B3 en B11. Die dragen allemaal bij aan een sterk immuunsysteem, beschermen je tegen vervelende ziektes en zorgen ervoor dat je goed in je vel zit. 

Daarnaast dragen de mineralen en gezonde omega 3-vetten in pompoen bij aan het feit dat je het consumeren van pompoen vele gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Ook positief is dat een pompoen bijzonder weinig vetten, koolhydraten en eiwitten bevat. Bovendien is deze groente ook nog eens caloriearm. Dat maakt het een heel geschikt ingrediënt om mee te koken, als je wilt afvallen of op gewicht probeert te blijven.

Waar is pompoen goed voor?

Pompoen is goed voor een heleboel positieve gezondheidseffecten. Zo stimuleren de vezels in pompoen de spijsvertering en dragen ze bij aan een betere conditie van het darmstelsel. De omega 3-vetten in de vorm van alfa linoleenzuur zijn goed voor de werking van de hersenen. En de combinatie van bètacaroteen en vitamine A in pompoen is goed voor je ogen. De vitamines B reguleren je bloedsuikerniveau en kalium draagt bij aan een goede bloeddruk. 

Verder bestrijden de antioxidanten in pompoen vrije radicalen. Dit zijn schadelijke stoffen, die onder andere ziekte als kanker kunnen veroorzaken. Ook helpen de antioxidanten obesitas en hart- en vaatziekten te voorkomen. Daarnaast helpen ze ontstekingen te bestrijden. De antioxidanten in pompoen nemen de oorzaak van de ontstekingen weg en gaan ook de symptomen tegen. Tot slot dragen ze bij aan goede cholesterolwaardes.