Limoen title

Limoen

Limoen is een citrusvrucht die we veelal gebruiken in zomerse drankjes, door lichte maaltijden of als dressing over de salade. De groene vrucht is een echte smaakmaker en bovendien rijk aan vitaminen. Wanneer je ze vaak genoeg in je eten of drinken verwerkt, bieden limoenen tal van gezondheidsvoordelen. Daarom werken ook wij bij Dr.Veggie zo graag met dit verfrissende ingrediënt in onze groentesapjes. Benieuwd naar de voedingswaarde van limoen en wil je weten waar limoen goed voor is? Lees dan gauw verder. We vertellen je er graag meer over!

Limoen informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

41 kcal
Vet 0,2 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 7,7 gram
Waarvan suikers 1,7 gram
Vezels 2,8 gram
Eiwit 0,7 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B6 & B12
Vitamine C
Vitamine D
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Koper  
Kalium  
Thiamine  
Zink  

Hoe gezond is limoen?

Limoen bevat een zeer hoge dosis vitamine C. Zo hoog zelfs dat 100 gram limoen – omgerekend iets meer dan 1,5 vrucht - al goed is voor 88 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Dit is een van de belangrijkste vitaminen voor een gezond immuunsysteem. Daarnaast zit limoen vol met antioxidanten en die je lichaamscellen beschermen tegen schade. Alleen dat maakt limoen al gezonder dan veel andere citrusvruchten, zoals de sinaasappel of de grapefruit. 

Naast vitamine C bevat limoen ook vitamine A, B en D en verschillende mineralen, zoals calcium, ijzer en zink. Het vetgehalte in limoen is zeer beperkt en ook de hoeveelheid suikers is verwaarloosbaar. De vezels in deze vrucht zijn daarentegen voldoende om positieve effecten te ondervinden aan bijvoorbeeld de spijsvertering. Ze gaan obstipatie tegen en zorgen voor een goede stoelgang.

Waar is limoen goed voor?

Het eten van limoen brengt een heleboel gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo reinigt het je lichaam, breekt het gifstoffen af en stimuleren ze je stofwisseling. Dat maakt het ook een zeer geschikte vrucht om te consumeren, wanneer je probeert af te vallen. De vele mineralen in limoenen zorgen daarnaast voor een gezonde en stralende huid en ze voorkomen infecties en ontstekingen in de vorm van bijvoorbeeld acne.

Ook verlagen limoenen de bloeddruk, beschermen ze je lichaam tegen bloedarmoede en vertragen ze het proces van aderverkalking. De hoeveelheid vitamine C in limoen kan specifiek ook helpen tegen de ontwikkeling van reuma en astma. Het citroenzuur in limoen gaat de vorming van nierstenen tegen. En de combinatie van d-limoneen, naringenin en flavonoïde werken preventief tegen kanker. Tot slot dragen limoenen bij aan een goede bloedsuikerspiegel. Dat helpt eetbuien te voorkomen. Wel zo fijn als je gezond en fit probeert te blijven.