Kurkuma

Kurkuma

Kurkuma wordt ook wel geelwortel, turmeric, curcuma, koenjit of koenir genoemd. Deze Aziatische specerij is het zusje van de gember, kennen we al jaren als onderdeel van de kerrie kruidenmix en is nu ook los daarvan hot and happening. We gebruiken kurkuma graag in gerechten als curry’s of rijst. Maar het smaakt ook heerlijk in de thee en in groentesapjes. Kurkuma staat bekend om haar helende werking en daarom maken wij er bij Dr.Veggie ook zo graag gebruik van in onze groentesapjes en -shots. We vertellen je graag meer over de voedingswaarde van kurkuma en waar kurkuma goed voor is.

Kurkuma informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

354 kcal
Vet 9,8 gram
Waarvan verzadigd 3,1 gram
Koolhydraten 64,9 gram
Waarvan suikers 3,2 gram
Vezels 21,1 gram
Eiwit 7,8 gram
Zout 0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B6
Vitamine C
Calcium  
Curcumine  
Flavonoïden  
IJzer  
Kalium  
Magnesium  
Zink  

Hoe gezond is kurkuma?

Kurkuma bevat relatief veel calorieën. 354 kilocalorieën per 100 gram om precies te zijn. Maar staar je daar vooral niet blind op. Je eet deze wortel namelijk niet als volwaardige groente, maar veelal in poedervorm als kruid. En op die manier heeft kurkuma in kleine hoeveelheden, van 0,5 tot 4 gram, al een zeer positief effect op je lichaam. Het is dus wel degelijk een gezond ingrediënt. 

Bij kurkuma ligt de focus dan ook niet zo zeer op de voedingswaarde of vitaminen, maar op de werkzame stoffen. Daarvan zijn met name de curcuminoïden zeer belangrijk, vanwege de talrijke gezondheidsvoordelen die ze bieden. Precies daarom is er de laatste decennia ook steeds meer interesse gekomen voor deze gemberachtige wortel. Deze curcuminoïden zijn namelijk antioxidanten met een ontstekingsremmende werking.

Waar is kurkuma goed voor?

Kurkuma is goed voor een heleboel dingen. Zo zorgen de ontstekingsremmende eigenschappen er bijvoorbeeld voor dat het werkt als een natuurlijke pijnstiller bij chronische pijn, zoals reuma en artrose. De antioxidanten in kurkuma kunnen daarnaast de ontwikkeling van kanker vertragen of zelfs voorkomen. En onderzoekers hebben bewezen dat curcumine positieve effecten heeft op de cognitie; een verbetering van het werkgeheugen. De poeder maakt je minder vermoeid, rustiger en over het algemeen meer tevreden.

Verder verlaagt kurkuma je cholesterol, stimuleert het een goede spijsvertering en verhoogt het je weerstand. Kurkuma verhindert de vorming van nieuwe vetcellen en helpt op die manier tegen overgewicht. Ook heeft het een positief effect op je bloedsuikerspiegel en heeft het een reinigende werking op je huid. Kurkuma helpt spierpijn te bestrijden, verlaagt de kans op hart- en vaatziekten en beschermt je lever en galblaas. Kortom: de lijst met gezondheidsvoordelen van kurkuma is eindeloos en dat is ook exact de reden dat het de afgelopen jaren zo populair is geworden in Nederland.