Komkommer title

Komkommer

Groentesap komkommer ingredient Dr Veggie

Komkommer bestaat voor meer dan 90 procent uit water en tóch is deze groene groente hartstikke gezond. Hij is niet alleen verfrissend en hydraterend, maar heeft ook nog eens positieve effecten op je fysieke gesteldheid. Wij zijn bij Dr.Veggie groot fan van komkommer en verwerken het dan ook graag in onze groentesapjes. Op deze pagina vertellen we je graag meer over de voedingswaarde van komkommer, de hoeveelheid vitaminen en waar komkommer goed voor is. Zodat je begrijpt waarom.

Komkommer informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

13 kcal
Vet 0,4 gram
Waarvan verzadigd 0,1 gram
Koolhydraten 1,3 gram
Waarvan suikers 1,3 gram
Vezels 0,6 gram
Eiwit 0,7 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine B6
Vitamine C
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Jodium  
Kalium  
Koper  
Magnesium  
Zink  

Hoe gezond is komkommer?

Een blik op de lijst met voedingswaarde van komkommer maakt meteen duidelijk dat dit een caloriearme groente is. Komkommer bevat slechts dertien calorieën, 0,4 gram vet en 1,3 gram suiker per 100 gram. Dit maakt komkommer een zeer geschikte groente om te eten wanneer je probeert af te vallen en je lichaam in betere conditie wil brengen. 

Tegelijkertijd bevat komkommer wel degelijk een heleboel belangrijke vitaminen en mineralen. Zoals kalium, calcium en antioxidanten. Ben je van plan om komkommer te eten, of door je sap te mixen? Bespaar jezelf dan de moeite om de groente eerst te schillen, maar spoel het enkel even schoon. In de schil van komkommer zitten namelijk de meeste vezels en dat is belangrijk voor een goede stoelgang én een verzadigd gevoel.

Waar is komkommer goed voor?

Vanwege de grote hoeveelheid water in komkommer, is deze groente voornamelijk goed om je lichaam te hydrateren. Het houdt je vochtbalans op peil en voorkomt zo dat je hoofdpijn krijgt, duizelig wordt of je slap gaat voelen. Ook het kaliumgehalte in komkommer draagt daaraan bij. Verder houdt deze mineraal je bloeddruk in balans, gaan de vezels in komkommer obstipatie tegen en geeft de groente verlichting bij brandend maagzuur.

De antioxidanten in komkommer beschermen je tegen schadelijke stoffen die op de lange termijn onder andere kanker veroorzaken. Daarnaast staan deze stofjes bekend om hun ontstekingsremmende werking en hebben ze een positief effect op de hersenen. Tot slot draagt komkommer ook bij aan een lager cholesterol, reguleert het de bloeddruk en bevat het een hormoon om insuline aan te maken; dat is gunstig voor diabetici. Ook fijn: het helpt tegen slechte adem én een kater.