Gele wortel title

Gele wortel

Hoewel de oranje wortel in Nederland wellicht beter bekend is, bestaat de gele wortel al veel langer. Zelfs in de middeleeuwen zouden de mensen het knolgewas al graag hebben gegeten. Dat verbaast ons helemaal niets, want de gele wortel is super gezond en smaakt heerlijk in bijvoorbeeld een stamppot, door de soep, of rauw door de salade. De lichtzoete smaak, knapperige structuur en frisgele kleur maakt het een favoriet in de keuken. Ook de sapmakers van Dr.Veggie maken graag gebruik van gele wortel en we laten je graag zien waarom.

Gele wortel informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

41 kcal
Vet 0,2 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 9,6 gram
Waarvan suikers 4,7 gram
Vezels 2,8 gram
Eiwit 0,9 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B6 & B8
Vitamine C
Vitamine K1
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Kalium  
Magnesium  
Mangaan  

Hoe gezond is gele wortel?

Net als andere groentesoorten zit gele wortel boordevol vezels en voedingsstoffen, die hartstikke gezond zijn. Gele wortelen zijn met name rijk aan vitamine A en bètacaroteen. Daarnaast bevatten ze ook vitamine B, C, K en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium en fosfor. Het eten van gele wortel heeft daardoor een zeer positief effect op onze weerstand.

Ook fijn is dat er in gele wortel weinig vet zit en het caloriearm is. Je kunt er dus zonder schuldgevoel van eten. De vezels in gele wortel zorgen bovendien voor een verzadigd gevoel. Dat voorkomt dat je gaat snoepen en helpt je op gewicht te blijven. Ook stimuleren vezels de stoelgang. Ze helpen je darmflora te verbeteren en voorkomen zo dat je last krijgt van bijvoorbeeld obstipatie.

Waar is gele wortel goed voor?

Geloof het of niet, maar wat ons als kind is verteld, blijkt écht waar te zijn. Wortelen zijn goed voor onze ogen. En nog meer dan andere wortelsoorten, beschermt de gele wortel onze ogen tegen de schadelijke effecten van fel zonlicht. Dit komt door de hoeveelheid vitamine A en bètacaroteen; een bioactieve stof die een belangrijke functie heeft in het omzetten van voeding in vitamine A. Diezelfde stoffen beschermen de huid tegen UV-schade.

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat wortelen positieve effecten hebben op de urine, bijdragen aan een betere slaap en bijvoorbeeld een dikke darmontsteking helpt voorkomen. De vele vitaminen en mineralen in gele wortel helpen ook tegen obesitas, bloedvergiftiging en hart- en vaatziekten. Tot slot haal je met een rauwe wortel de etensresten en tandplak van je tanden en stimuleer je zo de speekselproductie in je mond. Hierdoor blijft tandglazuur sterk en voorkom je tanderosie.