Gele paprika title

Gele paprika

Groentesap Gele paprika ingredient Dr Veggie

Paprika’s zijn lekker, gezond en geven kleur aan ieder gerecht. Naast de meest bekende rode paprika, heb je ook nog groene, oranje en gele paprika. Maar behalve de kleur zitten er meer verschillen tussen al deze paprikasoorten. Bijvoorbeeld in de voedingswaarde. Zo bevatten groene paprika’s iets minder voedingsstoffen dan de gele. Benieuwd hoe dat komt en wat de voedingswaarde van gele paprika dan precies is? We vertellen je er graag meer over.

Gele paprika informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

25 kcal
Vet 0,2 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 3,9 gram
Waarvan suikers 3,9 gram
Vezels 2,5 gram
Eiwit 0,7 gram
Zout <0,1 gram

 

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B1, B2 & B6
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
IJzer  
Jodium  
Kalium  
Koper  
Magnesium  
Zink  

Hoe gezond is gele paprika?

Gele paprika is een van de meest gezonde groenten die er bestaan. Met slechts 100 gram gele paprika kom je al ruimschoots aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Dit draagt onder andere bij aan de vorming van bindweefsel, opname van ijzer en een sterk immuunsysteem. Zo is je lichaam beter beschermd tegen bijvoorbeeld een verkoudheid of griepvirus. Wel zo prettig!

Extra fijn is dat het aantal calorieën in gele paprika zeer beperkt is. Daardoor kun je van deze vetarme groentesoort gerust eens wat extra snoepen, zonder dat je daarmee een goede conditie in de weg zit. Bovendien zorgen de vezels in gele paprika al snel voor een voldaan gevoel. Zo voorkom je dat je vlak na het eten alweer in de verleiding komt om te gaan snacken.

Waar is gele paprika goed voor?

Het eten van gele paprika brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. De groente bevat onder andere een hoop antioxidanten. Dit zijn voedingsstoffen die je beschermen tegen de vrije radicalen die onder andere kanker en hart- en vaatziekten veroorzaken. Voorzie je jouw lichaam van genoeg antioxidanten? Dan kan dit op de lange termijn helpen om deze nare ziekten te voorkomen.

Naast de bovengenoemde gezondheidsvoordelen, zijn er ook onderzoeken waaruit blijkt dat gele paprika het risico op diabetes type 2 aanzienlijk vermindert. Daarnaast helpt deze groente in zekere zin ook tegen obesitas - vanwege het lage aantal calorieën en het hoge vezelgehalte. Hoe puurder je de gele paprika overigens eet, hoe meer je van al die positieve effecten kunt profiteren.

Verschil tussen gele en rode paprika

Rode, gele en groene paprika zijn in feite allemaal hetzelfde. De ene is alleen iets minder lang gerijpt dan de andere. Daardoor is niet alleen de kleur anders, maar ook de smaak en de voedingswaarde van de groente. Zo is de rode paprika iets zoeter en zachter van smaak en bevat die zelfs twee keer zoveel vitamine C dan de groene. De gele paprika zit daar, net als de oranje variant, ergens tussenin.