Chinese kool title

Chinese kool

Chinese kool is knapperig, fris en zit boordevol goede voedingsstoffen. Bovendien barst het van de vitamines en is deze groentesoort ook nog eens arm aan vetten, koolhydraten én suikers. Eigenlijk heeft het dus het beste van twee werelden en het is dan ook niet zo gek dat je Chinese kool vaak terug ziet in Aziatische groentemixen.

Maar dat niet alleen. Al die voordelen bij elkaar zijn ook precies de reden dat wij bij Dr.Veggie dit ingrediënt zo graag gebruiken in onze groentepagina’s. Op deze pagina vertellen we je graag meer over de voedingswaarde en positieve effecten die Chinese kool heeft op de gezondheid.

 

Chinese kool informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

17 kcal
Vet 0 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 2 gram
Waarvan suikers 0 gram
Vezels 2,5 gram
Eiwit 1 gram
Zout <0,1 gram

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B2, B6 & B11
Vitamine C
Vitamine K
Calcium  
Fosfor  
Foliumzuur  
IJzer  
Kalium  
Mangaan  
Magnesium  

Hoe gezond is Chinese kool?

Chinese kool is hartstikke gezond. In 100 gram van deze groente zit al 45 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit een boost geeft aan je immuunsysteem. Naast vitaminen zit Chinese kool ook vol mineralen, waaronder calcium en mangaan. Dat bevordert bijvoorbeeld de werking van de schildklier, de balans in cholesterolwaardes en een goed bloedsuikerniveau. 

Ook fijn is dat er weinig vetten, koolhydraten en suikers in Chinese kool zit. Dat maakt het een perfecte groente om te eten als je fit en gezond wilt blijven. Een extra portie opscheppen is dan ook geen enkel probleem. Bovendien staat de hele kolenfamilie erom bekend dat ze veel vezels bevatten. Daardoor geven ze je toch een verzadigd gevoel en zijn ze ook nog eens goed voor de stoelgang.

Waar is Chinese kool goed voor?

Chinese kool wordt in het land van herkomst geroemd om de geneeskundige krachten. Ze gebruiken het in China als natuurlijk medicijn tegen een maagvliesontsteking en brandend maagzuur. De fytonutriënten zorgen er samen met de grote hoeveelheid vitamine C en vitamine A voor dat Chinese kool een ontstekingsremmende werking heeft. 

Ook zijn er onderzoeken die aantonen dat het eten van kool helpt om kanker te voorkomen. Meer specifiek zou Chinese kool goed helpen tegen blaaskanker, borstkanker darmkanker en prostaatkanker. Dat komt door de glucosinolaten die in de groente zitten. Dit zijn een soort natuurlijke gifstoffen waarvan meer dan 120 verschillende soorten bestaan, allemaal weer met een net iets verschillende werking. 

Sappen met Chinese kool