Appel titel

Appel

Je zou een appel gerust een ‘superfood’ kunnen noemen. Want deze fruitsoort zit boordevol gezonde voedingsstoffen en vezels die belangrijk zijn voor de spijsvertering. Wist je dat de belangrijkste bestanddelen in de schil zitten? Dat is ook precies de reden dat wij deze bij Dr. Veggie zoveel mogelijk meedraaien in de groentesapjes die we maken. Lees gauw verder dan vertellen we je alles over de voedingswaarde, vitaminen en gezondheidseffecten van dit heerlijke stukje fruit.

Appel informatie

Voedingswaarden (per 100 gram)

Energie

56 kcal
Vet 0,2 gram
Waarvan verzadigd 0 gram
Koolhydraten 12 gram
Waarvan suikers 10,4 gram
Vezels 2 gram
Eiwit 0,3 gram
Zout <0,1 gram

Vitaminen en mineralen

Vitamine A
Vitamine B2
Vitamine B3
Vitamine B6
Vitamine C
Kalium  
Magnesium  
Mangaan  

Hoe gezond is een appel?

‘An apple a day, keeps the doctor away’. Het is een leus die niet voor niets in het leven is geroepen. Een appel is hartstikke gezond. Ze bevatten weinig calorieën en zitten boordevol vitaminen en mineralen. Ze bestrijden het hongergevoel en ondersteunen de gezondheid van de darmen. Bovendien hebben ze positieve effecten op je geheugen, cholesterolwaardes én je gewicht. Als je het bij één appel per dag houdt ten minste - zo voorkom je dat je te veel fruit suiker binnenkrijgt.

Waar is appel goed voor? 

Allereerst hebben appels een gunstig effect je cholesterolspiegel. De polyfenolen, vezels en plantensterolen helpen slecht cholesterol te verlagen en gezond cholesterol juist te verhogen. Diezelfde polyfenolen hebben een zuiverende werking op de longen en verkleinen de kans op astma. Daarnaast beschermen de antioxidanten in appels je cellen tegen vrije radicalen, die bijvoorbeeld kanker veroorzaken. En tot slot dragen appels bij aan een gezonde bloedsuikerspiegel en bloeddruk.

Appels bevorderen goed geheugen

Wat veel mensen niet weten is dat appels ook goed zijn voor de gezondheid van je hersenen. Appels zorgen voor een betere bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor die optimaal kunnen functioneren. Het stofje genaamd ‘quercetine’ vermindert daarnaast ontstekingen van de neuronen, wat helpt om dingen beter te onthouden. Bovendien hebben de vezels in appels een positief effect op de darmen, die – raar maar waar - ook weer zijn gelinkt aan de hersenen.

Sapjes met appel

Bekijk onze sappen met appel