Antioxidanten biet fruit groenten

Wat zijn antioxidanten en wat doen ze? 

Antioxidanten zijn stoffen die weefsels en het DNA in je cellen beschermen tegen vrije radicalen - daarover straks meer. De antioxidanten maken agressieve cellen onschadelijk. ‘Antioxidanten’ is eigenlijk een verzamelnaam voor bijvoorbeeld vitamine E, vitamine C, bètacaroleen, seleen, zink en bioactieve stoffen die aanwezig zijn in groenten en fruit. Je krijgt ze binnen via gezond en gevarieerd eten. Wanneer je je houdt aan de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, zou je voldoende antioxidanten binnen moeten krijgen. 

Wat zijn vrije radicalen? 

Waarom het zo belangrijk is om genoeg antioxidanten in je lichaam te hebben, heeft te maken met de vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die gezonde cellen en weefsels kunnen beschadigen. Zo kunnen ze in sommige gevallen bijvoorbeeld ziektes als kanker en hart- en vaatziekten veroorzaken. Maar ook schade aan het zenuwstelsel, veroudering van je lichaam of ontstekingen. Zoals je begrijpt is het belangrijk om je lichaam tegen die vrije radicalen te beschermen. Dat doen de antioxidanten voor je. 

Voorkomen is vaak beter dan genezen, maar dat is in dit geval niet mogelijk. Vrije radicalen ontstaan namelijk in ieder lichaam vanzelf bij een normale stofwisseling. Je kunt ze wel extra aanmaken door bijvoorbeeld te roken en veel met je huid in de zon te zitten - en dat is natuurlijk wel iets wat je kunt tegengaan. Maar let op: vrije radicalen zijn niet per definitie schadelijk. Ze kunnen namelijk ook helpen om ongewenste bacteriën te doden, of om beschadigde eiwitten te herstellen na het sporten. Dus als je de boel met gezonde voeding in balans houdt, hoef je je geen zorgen te maken.

Waar zitten antioxidanten in? 

Zoals gezegd zitten antioxidanten dus voornamelijk in gezonde voedingsmiddelen. Om precies te zijn in de vitamines E en C. In bètacaroteen, wat we vooral kennen uit wortelen. In spoorelementen én in bioactieve stoffen. Ook bevat het lichaamseigen glutathion antioxidanten. Dit komt in vrijwel alle cellen van je lichaam voor, dus voor een heel groot deel ben je vanzelf al beschermd. Toch is het goed om te kijken of je je lichaam door een goed en gevarieerd dieet kunt voorzien van voldoende antioxidanten.

Natuurlijke antioxidanten lijst

Waar zitten antioxidanten dan van nature in, horen we je vragen? Met name in groenten en fruit. We zetten het even op een rij! 

  • aardbei
  • appel
  • andijvie
  • bladsla
  • bessen
  • bloemkool
  • boerenkool
  • broccoli
  • boerenkool
  • gember 
  • kiwi
  • kool
  • kurkuma
  • maïs
  • paprika
  • papaja
  • pompoen
  • rode biet
  • sinaasappels
  • snijbiet
  • sperzieboon
  • spinazie
  • spruitjes
  • tomaat
  • ui
  • watermeloen
  • wortel
  • zoete aardappel

Let op met antioxidanten pillen!

Ook bestaan er pillen, die je als supplement kunt nemen in aanvulling op je dagelijkse dieet. Wij raden dit echter niet aan. Het is namelijk niet wetenschappelijk te onderbouwen dat dit een betere weerstand oplevert. Dat het ouderdom tegengaat. Of dat het helpt bij een sneller herstel na het sporten. Sterker nog: er zijn zelfs aanwijzingen dat je met antioxidanten pillen té hoge doseringen kunt binnenkrijgen van bepaalde stoffen. Daardoor kan het juist een negatief effect veroorzaken. Kortom: houd het liever bij natuurlijke antioxidanten.

Geen zin of tijd om elke dag je eigen sappen te persen? Of de berg afwas die daarmee gepaard gaat? Dan bieden de groentesappen van Dr.Veggie uitkomst. Onze verse sappen van groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten. Door elke dag een flesje te drinken, voldoe je al aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente uit de schijf van vijf. Dat zal je lichaam zeker helpen om de vrije radicalen te lijf te gaan. Waar wacht je nog op? Ontdek ons assortiment en bestel je favoriete sappen