voeding en sport

Het beste eten voor het sporten

Groene groenten

Groene groenten zijn rijk aan nutriënten en dragen bij aan goede sportprestaties. Dat komt naast nutriënten ook door mineralen als calcium, magnesium en ijzer. En door de hoeveelheid vitamine C, die de opname van ijzer stimuleert. Groene groenten die goed zijn om te eten voor het fitnessen of sporten, zijn bijvoorbeeld spinazie, boerenkool en broccoli.  

Rode bieten

Net als groene groenten, zijn ook rode bieten rijk aan nitraat. En wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dit sporters helpt om hun vermogen te vergroten en sneller hun piekvermogen te bereiken. Rode bieten eten of bietensap drinken voor fitness en andere sporten, zorgt daardoor voor meer zuurstof in het bloed. En zo kan dit je prestaties verbeteren. 

Banaan

Het beste fruit dat je kunt eten voor fitness of andere sporten is een banaan. Bananen bevatten namelijk veel energie en ook belangrijke mineralen als magnesium en kalium. Wanneer je besluit banaan te eten voor het sporten, zorgt dat tijdens je training voor de juiste vochtbalans, bloeddruk en spierstofwisseling. Dat is goed voor je uithoudingsvermogen.

Bessen

Een andere fruitsoort die je goed kunt eten voor sporten, zijn bessen. Die zijn rijk aan vitamine C, vitamine E, seleen en andere bioactieve stoffen. Met name vitamine C is een krachtige antioxidant en helpt bij de opname van ijzer uit plantaardige voeding. IJzer voor het sporten is op zijn beurt weer belangrijk voor het transport van zuurstof in het bloed, tijdens de training. 

Zoete aardappel

Zoete aardappelen eten voor het sporten, is een goed idee. Ze bevatten niet alleen vitamine C, wat goed is voor je spieren. Maar ook complexe koolhydraten. Die zorgen voor duurzame energie, waardoor je lang kunt presteren. Ook fijn: zoete aardappels barsten van de vezels, die zorgen voor een goede spijsvertering. En gezonde darmen dragen bij aan een fit lijf. 

Eten na sporten voor spieropbouw

Na het sporten is het belangrijk om voldoende koolhydraten en eiwitten te eten. Koolhydraten vullen je glycogeen voorraad bij en eiwitten zijn belangrijk om te eten na fitness voor de spieropbouw. Als vuistregel kun je een minimum van 30 gram eiwitten aanhouden voor je maaltijd. En zo’n 0,5 tot 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht. 

Eet binnen 2 uur na je training een gezonde maaltijd. Het beste wat je kunt eten na het sporten voor spieropbouw, is bijvoorbeeld een gerecht met kipfilet of magere vis in combinatie met pasta of rijst en groenten. Ook kun je koken met tofu of tempe. Al een avondmaal gegeten? Eet dan na het sporten nog een schaaltje kwark, yoghurt, of muesli met fruit en een handje noten of drink een groentesap met spirulina. Je zult zien dat je daar snel van opknapt. 

Conclusie: wat te eten voor het sporten

Of je nu wel of geen sportieveling bent: voor iedereen geldt dat de basis op orde moet zijn. Zorg voor een gezond en gevarieerd dieet door zoveel mogelijk producten te eten uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Daarmee zorg je voor voldoende vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen zoals vezels en kilocalorieën waar je lichaam energie uit kan halen. 

Specifiek voor sporters geldt dat zij meer energie, koolhydraten en eiwitten nodig hebben. Omdat ze deze tijdens de training verbruiken, maar ook om snel te kunnen herstellen. Naast eten voor en na het sporten, is het ook van belang om te letten op je vocht- en natrium tekort. Drink daarom voldoende water, en vul eventueel aan met een glas chocolademelk, sportdrank of koeienmelk. 

De perfecte aanvulling op jouw sportcarrière!

  1. Dr.Veggie  sapkuur - Detox spirulina - 7 dagen
    Sapkuur 7 dagen - Deep Clean

    229,00 259,00

    • Detox schema 
    • Groentesappen 
    • Gezonde shots
    • Detox handleiding 
    • E-mailsupport*
    • Boodschappenlijst
    • Inspiratierecepten
    • Spirulinasappen
    • Spirulinashots 
    • Detoxthee