Ketose: wat is het?

Ketose is de staat van het lichaam, waarbij het overschakelt van koolhydraatverbranding op vetverbranding. Het helpt je dus om af te vallen. Maar is een ketose dieet ook gezond? Of is ketose gevaarlijk? We vertellen je erin dit artikel graag iets meer over.

Wat is ketose?

Laten we beginnen met wat meer uitleg over ketose. Je lichaam draait in principe op koolhydraten. Dit is namelijk het makkelijkste macronutriënt om brandstof van te maken. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld veel in boterhammen, ontbijtgranen, mueslirepen en koekjes. Maar ook in pasta, aardappelen en rijst. Naast koolhydraten kan je lichaam eiwitten en vet als brandstof gebruiken. Maar eiwitten zijn primair bedoeld als bouwstof voor je weefsels en spieren.

Wanneer je lichaam dus niet genoeg koolhydraten heeft, schakelt het in eerste instantie over naar je vetreserves. Dát is ketose. Het gebruiken van vetten uit voeding en reserves in het lichaam, als energiebron. Er bestaan speciale diëten die voorschrijven hoeveel koolhydraten per dag je mag eten om in ketose te blijven. Zo kun je je lichaam als het ware dwingen om op vetten te gaan draaien en sneller zichtbaar af te vallen.

Voordelen van ketose

Waarom je zoveel mensen over een ketose dieet hoort, is omdat het vele voordelen kent. Het is een gezonde manier om mee af te vallen, levert een snelle vetverbranding op en onderdrukt het hongergevoel. Daardoor kun je een beter humeur krijgen, de hersenen gezond houden en acne verminderen. Ook is ketose goed om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen, de insulinegevoeligheid voor mensen met diabetes type 2 te verbeteren én de bloeddruk te reguleren.

Is ketose gevaarlijk?

Ketose is een natuurlijke staat van het lichaam, en is daarom niet per se gevaarlijk. Wel kun je last krijgen van een aantal gezondheidsklachten, omdat je lichaam niet gewend is om te draaien op vetten. Zo kun je er moe van worden, misselijk, of een slechte adem van krijgen. Verder kun je hoofdpijn hebben, slechter slapen en diarree krijgen. Dit soort symptomen duren vaak maar een paar weken. Je kunt ze verminderen door genoeg rust te nemen, vezelrijke voeding te eten en voldoende water te drinken.

Hoeveel koolhydraten per dag om in ketose te blijven

Om in ketose te blijven, zul je meer vetten moeten eten dan koolhydraten. De verdeling van je voedingsinname ziet er dan als volgt uit. Je eet 70% vet per dag, 25% eiwit en 5% koolhydraten. Die koolhydraten mogen niet meer dan 20 tot 30 gram per dag zijn om in ketose te blijven. Je kunt dus het beste vlees, gevogelte en vis eten, koolhydraatarme groenten en fruit, maar ook noten, zaden en eieren en zuivel die vol is aan vet, zoals kaas, boter en yoghurt.

Om de effecten ook na een ketose dieet te blijven merken, kun je het beste overstappen op een Mediterraans voedingspatroon. Daarbij volg je het dieet wat minder streng, maar blijf je wel vergelijkbare voedingsmiddelen tot je nemen. Onze groentesappen kunnen je daarbij helpen en zo blijft de kans op blijvend afvallen het grootst.

Ontdek onze sapboxen