Spinazie groentesap van Dr.Veggie met een koptelefoon en sportbidon

Vitamine E is een belangrijk antioxidant en beschermt de lichaamscellen tegen ‘vrije radicalen’. Dat zijn slechte stoffen die ziektes als kanker kunnen veroorzaken. Het lichaam kan zelf geen vitamine E aanmaken, dus is het belangrijk om erop te letten dat je er voldoende van binnenkrijgt. We vertellen je daarom graag waar vitamine E in zit.

Waar is vitamine E goed voor?

Vitamine E is goed voor tal van dingen. Zo helpt je het je lichaam rode bloedcellen aan te maken en houdt het bijvoorbeeld spierweefsel in stand. Daarnaast beschermt het je cellen tegen oxidatie, zorgt het voor stofwisseling en levert het een belangrijke bijdrage aan je immuunsysteem. Zo helpt het je dus te beschermen tegen virussen en bacteriën.

Waar zit vitamine E in? 

Je krijgt vitamine E binnen via je voeding. Met name plantaardige producten zijn over het algemeen rijk aan deze antioxidant. Denk daarbij aan plantaardige oliën en etenswaar als granen, noten, zaden, groenten zoals spinazie en fruit. In totaal hebben volwassenen ongeveer 13 milligram vitamine E per dag nodig. Met twee eetlepels zonnebloemolie zit je daar al aan.

Kun je vitamine E-tekort hebben?

Een vitamine E-tekort komt eigenlijk vrijwel niet voor. Het zit namelijk in een heleboel dingen die we eten. Van pinda’s tot appels en van bladgroenten tot volkoren brood. Stuk voor stuk dingen waarvan we binnen ons Nederlandse dieet vaak meer dan voldoende binnen krijgen. Mocht een vitamine E-tekort toch optreden, komt dat vaak door bestaande stoornissen, en leidt dat tot bloedarmoede, spierzwakte en neurologische symptomen.