Structuur & regelmaat zijn prioriteiten bij een gezonde levensstijl

Hoe bereik je een gezonde levensstijl?

Structuur & regelmaat zijn de 2 belangrijkste pijlers, die je op vele manieren kan invullen. Ieder lichaam heeft andere behoeftes nodig en dit voelt ( geeft ) je lichaam aan. Structuur zoals op vaste tijden in & uit bed gaan zijn zeer relevant, iedere ochtend dezelfde hoeveelheid voedsel innemen en ga zo maar door. Je lichaam went hier aan en zo weet je iedere dag wat jouw lichaam nodig heeft. De consument moet zich bewust zijn van wat je eet en hoe vaak je eet. Een voedingspatroon is dan ook zeer van belang.

Wat moet je als per dagdeel eten?

In de ochtend

Het ontbijt is belangrijker dan het avondeten. Na een nacht heeft je lichaam weer energie, gezonde voedingsstoffen nodig, om je lichaam op te laden voor heel de dag. In de ochtend eet je de energie naar binnen, dat als fundament fungeert voor jouw hele dag. Een goed ontbijt draagt tevens bij als een beter concentratievermogen, stimulering darmwerking en het voorkomen van overgewicht. Zorg dus voor een ontbijt dat goed vult en je voldoende energie geeft, zoals havermout.

In de middag

Eenmaal na een stevig ontbijt, moet je de spijsvertering/stofwisseling wel op gang houden, anders heb je concentratieverlies en functioneer je minder goed. Let hier op! Dit zorgt ervoor dat je sneller zin hebt in wat lekkers en dat op een verkeerd tijdstip.

4 tips voor een gezonde lunch:
1. Groente & Fruit – Kleine maaltijd, maar vol vitamines
2. Vezels & Zuivel – Bevatten vezels, jodium, vitaminen en mineralen.
3. Goed drinken – Voedingsstoffen worden beter in je lichaam opgenomen.
4. Wandelen – Door actief te zijn geweest, ben je minder hongerig in de rest van de middag.

In de avond

Als we terugkoppelen naar het ontbijt, dan is het avondeten minder van belang. Best raar als we beseffen dat we heel de dag keihard hebben gewerkt, dan heb je een goede maaltijd wel verdiend. Maar in de avond heeft men minder energie nodig tenzij je in de avond nog gaat sporten. Na het sporten is een kleine maaltijd een aanrader. Eet vooral niet te veel, want in de avond verteert je lichaam het eten minder snel.

Als schrijver hecht ik waarde aan structuur en regelmaat op het gebied van gezonde voeding. Maar desondanks besef ik mij al te goed dat genieten van het leven al te belangrijk is. Dus af en toe een chips of lekker tussendoortje, hoort er ook zeker bij. Zoek voor jou een balans tussen genieten van het leven en je dagelijkse voeding. Denk zelf na, welke rol heeft voeding voor jou?