Stappenplan om te gaan detoxen

Detoxen is simpel gezegd "Het reinigen van het lichaam". Er zijn tal van verschillende methodes om je lichaam te ontdoen van afvalstoffen. Met een sapkuur als voorbeeld nemen we je mee in het proces voor een optimaal resultaat.

Stap 1: Wanneer begin ik met een detoxkuur?

Wanneer je klaar bent om te gaan detoxen, wil je het natuurlijk ook direct goed doen. De timing is belangrijk om de kuur vol te houden en te volbrengen. Het is verstandig om een gepast moment van het jaar te kiezen, bijvoorbeeld:
o Een rustige periode op het werk;
o Geen druk of stress, dit werkt averechts op het ontgiften;
o Geen drukke sportperiodes.
Wandelen, mediteren of regelmatig relaxen hebben een positieve invloed op het lichaam. Je moet namelijk je energie kunnen verdelen om de dag goed door te komen.

Stap 2: Hoeveel dagen ga ik detoxen?

Sapkuren bestaan gemiddeld uit 3, 5 of 7 dagen. Vind je 3 dagen te veel? Dan kan je het ook één dag doen. Dit heeft ook al een positieve invloed. Maar hoe meer aaneengesloten dagen je de sapkuren volgt, hoe beter je lichaam wordt ondersteund en des te groter de kans dat je alle gifstoffen kwijtraakt.

Stap 3: Een goed begin is het halve werk

De voorbereiding is essentieel voor een optimaal resultaat van de detoxkuur. Als je de voorbereiding overslaat, kan je last krijgen van hoofdpijn en/of misselijkheid. Hoe zorg je voor een succesvolle voorbereiding? 3 dagen voor het begin van de detoxkuur kan je het beste deze adviezen opvolgen:
1. Eet vanaf nu geen vlees, vis, eieren, kaas of vleeswaren, zoete of hartige tussendoortjes en brood, rijst en pasta. Gebruik ook geen voorbewerkte of voorgebakken voedingsmiddelen. Wil je toch vlees of vis eten, bak het dan in onverzadigde olie.
2. Laat cafeïne, alcohol, sigaretten en drugs staan;
3. Vermijd ongezonde voeding en gewoontes;
4. Drink elke dag voldoende bronwater.
Zo maak je het jezelf al wat makkelijker. Halveer de maaltijden die je doorgaans eet en ga richting 2 maaltijden per dag. Met deze voorbereiding past je lichaam zich vast aan en zal het detoxen je gemakkelijker afgaan.

Stap 4: Het detoxproces

Tijdens de detoxkuur heb je een vast eetpatroon dat je iedere dag volgt. Er zijn geen uitzonderingen zoals tussendoortjes of snackmomenten. 's Ochtends drink je glas warm water en een shot. Vervolgens drink je 7 sappen met de voedingsstoffen die jij op dat moment van de dag nodig hebt. In de ochtend heb je meer voedingsstoffen nodig dan later op de dag.

Volhouden of afhaken?
Sommige detoxers krijgen het mentaal zwaar. Dit kan al in de voorbereiding gebeuren. Voel je je hongerig, misselijk of heb je koude rillingen? Dat zijn symptomen waaraan je merkt dat je het fysiek erg voelt. Dit is normaal tijdens een detox. Je lichaam staat dan als het ware op de spaarstand. Er komen vast momenten dat je behoefte hebt aan voedsel, maar zet dan door. Je bent sterker dan je denkt. Gaat het echt niet meer? Eet dan een licht verteerbaar gerecht, zoals soep.

Tips om de kuur vol te houden:
Tip 1: Zeg telkens tegen jezelf "Ik ben pas net begonnen, ik heb nog een paar dagen te gaan".
Blijf herhalen dat je nog maar net bent begonnen.
Tip 2: Red je het echt niet? Geef dan in ieder geval de dag niet op. Zeg tegen jezelf: "Na vandaag stop ik met de detoxkuur". Na een goede nachtrust, begin je de volgende ochtend gewoon weer met de detoxkuur en kijk je hoe ver je komt.

Stap 5: Cooldown van het detoxen

Na het sapvasten, bouw je langzaam het vaste voedingspatroon weer op. Na een intensieve detoxperiode is het belangrijk dat je lichaam weer aansterkt, zodat je energieniveau weer stijgt. Denk hier niet te gemakkelijk over, want je lichaam heeft het flink te verduren gehad. Laat je lichaam elke dag en stapje voor stapje weer wennen aan de wat grotere maaltijden.

 

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Ontbijt

Stuk fruit

Stuk fruit en havermout

Stuk fruit en havermout

Lunch

Schaaltje havermout

Max. 2 crackers en een rijstwafel

Max. 2 crackers en een rijstwafel

Tussendoor

Verse groente of rijstwafel

Fruit of rijstwafel

Fruit of rijstwafel

Avondeten

Een klein beetje rauwkost

Roerbakgroente en rauwkost

Roerbakgroente, rauwkost en een stukje vis


Stap 6: Wat doe je na het detoxproces?

Je lichaam is gereinigd en je kan nu weer wat grote maaltijden eten. Elk lichaam heeft een andere hoeveelheid voedsel nodig. Eet met mate en voel aan wat je lichaam nodig heeft. Als je nu direct weer te veel eet, val je terug in je oude patroon. Na een intensieve detoxkuur begin je echt met een frisse start. Wat jij doet met deze frisse start ligt in je eigen handen.
Dus zet hem op en hou de gezonde leefstijl vast!