Rode bieten groentesap van Dr Veggie en een bokshandschoen

Rode bietensap en sporten: dit moet je weten

Rode bietensap verhoogt de sportprestaties. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het sporters helpt om hun vermogen te vergroten én om sneller hun piekvermogen te bereiken. Dit geldt voor amateursporters als voor topsporters. Het drinken van rode bietensap voor het sporten zorgt dus op verschillende niveaus voor een prestatieverhogend effect. Hoe dat precies zit, leggen we graag aan je uit.

Hoe het komt dat bietensap een positief effect heeft op sporters

In rode bietensap zit het actieve stofje ‘nitraat’. Dit wordt door het lichaam omgezet in nitriet. En nitriet wordt op zijn beurt weer omgezet in stikstofmonoxide. Dit stofje zorgt voor een betere doorbloeding van de spieren en maakt dat het zuurstofaanbod toeneemt. Dat is fijn voor sporters, want om energie te produceren verbruikt je lichaam tijdens het sporten veel zuurstof. Als je hart minder snel moet pompen om aan je zuurstofvraag te voldoen, heb je een lagere hartslag en kun je hogere sportprestaties leveren.

Meeste effect van bietensap 

Met name amateurwielrenners hebben baat bij het gebruik van rode bietensap. Zij zouden hun uithoudingsvermogen tot wel zestien procent kunnen verhogen. Maar ook amateurvoetballers kunnen er profijt van hebben. Zo zou het vermogen om kort na elkaar sprintjes te trekken gemiddeld met zo’n drie procent stijgen na het drinken van een bietenshotje. Voor topsporters geldt dat de effecten minimaal zijn. Maar zelfs zij zouden een fractie sneller hun piekvermogen kunnen bereiken.

Hoe lang voor het sporten rode bietensap drinken?

Ongeveer 3 uur na het drinken van rode bietensap, is het nitraatgehalte in je bloed op zijn hoogst. Dat niveau houdt vervolgens zo’n 7 à 8 uur stand. Het optimale effect bij acute inname bereik je dus als je de laatste sap zo’n 3 uur voor de wedstrijd drinkt. Maar het kan voor sporters die juist lange duurinspanningen verrichten geen kwaad om meerdere dagen achter elkaar rode bietensap te drinken. Enkele studies wijzen er zelfs op dat dit voor hen mogelijk beter werkt.

Rode bietensap als boost voor sportwedstrijd

Er zijn geen negatieve effecten bekend van het drinken van rode bietensap. Maar de langetermijneffecten zijn onbekend. Onderzoekers stellen dat het innemen van nitraatrijke groenten niet ongezond is. Maar variëren met voedsel is altijd belangrijk. Daarom raden ze aan om rode bieten ook eens af te wisselen met andere nitraatrijk eten, zoals spinazie, selderij, andijvie en rucola. Rode bietensap is met name interessant als een boost enkele uren voor een sportprestatie geleverd dient te worden.