Moe na het eten: zo komt het en zó voorkom je het!

De after dinner dip. Wie kent hem niet? Je hebt net heerlijk uitgebreid gegeten, ploft op de bank en voelt je plots helemaal slaperig. Die vermoeidheid na het eten is goed uit te leggen. En - beter nog - door je voeding wat aan te passen kun je zelfs voorkomen dat je moe wordt na het eten. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Waarom word je slaperig na het eten?

Laten we bij het begin beginnen: waarom word je moe na het eten? Dat komt vaak doordat je bloedsuikerspiegel uit balans is. Met name wanneer je koolhydraten hebt gegeten is je lichaam druk bezig dit om te zetten in bloedsuiker, zodat je spieren en hersenen dat kunnen gebruiken als brandstof. Vaak gebeurt dit heel snel, waardoor er een piek ontstaat in je bloedsuikerspiegel en daarna weer een sterke daling. Suiker en vermoeidheid hangen dus heel nauw met elkaar samen.

Ook te weinig water, zogenaamde ‘lege calorieën’ - waar je weinig tot geen brandstoffen uit haalt - en te veel eten kunnen zorgen voor vermoeidheid.

Vermoeidheid na het eten voorkomen

1. Kies voor trage koolhydraten

Laat voedingsmiddelen als brood, witte pasta, rijst, noodles, snoep en koekjes links liggen. En kies in plaats daarvan voor eten met trage koolhydraten. Dat zijn bijvoorbeeld volkoren granen, groenten, peulvruchten als linzen, kikkererwten en bonen. Verder kun je ook denken aan noten, quinoa en zoete aardappel. Die maken je minder moe na het eten.

2. Neem onbewerkt voedsel

Daarnaast is het belangrijk dat je kiest voor eten met de juiste voedingsstoffen. Je hebt vitaminen, mineralen en vezels nodig om energie uit te halen. En dit moet in balans zijn met het aantal eiwitten, koolhydraten en vetten. Die laatste 3 vind je vaak in bewerkt voedsel, als kant-en-klaarmaaltijden, fastfood en snacks. Maar alleen dat geeft je niet genoeg energie.

3. Zorg voor regelmaat in je eten

Regelmaat in je voedingspatroon helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Eet liever regelmatig wat kleinere porties dan in één keer heel veel. Zo geef je je lichaam steeds genoeg brandstof, maar voorkom je een piek. Dat helpt energieniveau beter te reguleren. Kortom: regelmaat helpt vermoeidheid na het eten te voorkomen.

Nooit meer moe na het eten: gezonde voeding

Onbewerkt voedsel, trage koolhydraten én regelmaat in je voeding? Onze gezonde groentesappen bieden hiervoor de oplossing. Onze sappen zijn gemaakt van groenten en fruit van de hoogste kwaliteit. Dankzij de slowjuicer en shockvriestechniek die wij toepassen, blijven de vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen optimaal bewaard.

Neem gedurende dag een paar slokken, drink het dagelijks bij de lunch, of neem het als gezond tussendoortje en je geeft je lichaam precies die voedingsstoffen die het nodig heeft. Zo word je nooit meer moe na het eten. Dág snelle koolhydraten, ongezonde toevoegingen en te weinig groenten. Hallo, gezonde nieuwe levensstijl die je energie geeft in plaats van moe maakt.

Ontdek hier onze sapboxen

Bekijk het hele assortiment