Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting betekenis

Intermittent fasting wordt ook wel periodiek vasten genoemd. Deze vorm van vasten heeft namelijk betrekking op de tijdstippen waarop je eet. En vooral hoelang de periodes zijn waarin je niet eet. De meest bekende variant van intermittent fasting is het 16-8-schema. Daarbij is het de bedoeling om 16 uur achter elkaar te vasten en vervolgens 8 uur lang weer een normaal eetpatroon te volgen. Stop je ‘s avonds om 20.00 uur met eten, dan mag je de volgende middag om 12.00 uur weer beginnen. 

Voordelen van intermittent fasting

Intermittent fasting heeft afvallen als voornaamste doel. Maar je kunt er meer lichamelijke veranderingen mee bereiken dan alleen gewichtsverlies. Een aantal voordelen van intermittent fasting op een rij:

  • Je zult afvallen, simpelweg omdat je bij intermittent fasting minder eet op een dag en dus minder calorieën inneemt dan je lichaam voorheen gewend was.
  • Het vetpercentage in je lichaam zal dalen. Dit komt onder andere doordat je minder koolhydraten eet en je insulineniveau daalt. Maar ook door een stijging van het groeihormoon en het verbrandingshormoon noradrenaline. Deze maken vetzuren vrij voor verbranding. 
  • De kans op hart- en vaatziektes neemt af. Onder andere omdat de concentraties van cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceride in het bloed minder worden. Net als de aanwezigheid van circulerend glucose, insuline en homocysteïne. 
  • Het helpt je om ongezonde tussendoortjes te vermijden en een gezonder gewicht te bereiken. Daardoor voel je je energieker en zit je beter in je vel. 

Nadelen van intermittent fasting

Elk voordeel heb ze nadeel, zei een zekere Johan Cruijff ooit. Dat geldt ook voor periodiek vasten. Een aantal intermittent fasting nadelen op een rij.

  • Je kunt je tijdens intermittent fasting af en toe wat slap voelen. Je lichaam is dit eetpatroon namelijk niet gewend. Vaak is dit tijdelijk en krijg je na verloop van tijd juist meer energie. 
  • Je moet beter letten op je insulinedosering, met name als je diabetes type 2 hebt. Tijdens intermittent fasting zakt je bloedsuikerspiegel en in combinatie met medicijnen kan dat een hypo veroorzaken. Maar: wanneer je je medicatie hierop afstemt, kan het je juist helpen om hypo’s te voorkomen. 

Intermittent fasting drinken

Het is niet zo dat je tijdens de vastenperiodes bij intermittent fasting niet mag drinken. Wel is het goed om aandacht te besteden aan wát je dan precies drinkt. Neem bij voorkeur drankjes met weinig calorieën. Zoals water, koffie en thee. En dat allemaal zonder suiker. Met name water en witte, groene of kruidenthee zijn verantwoorde keuzes, omdat dit je lichaam helpt bij het afvoeren van schadelijke stoffen. 

Intermittent fasting ongezond? Nee hoor!

Intermittent fasting ongezond? Nee hoor! Niet als je tijdens de periodes waarop je mag eten voldoende voedingsmiddelen tot je neemt en gevarieerd blijft eten. Onze groentesappen en sapboxen kunnen daarbij helpen.