Twee oranje groentesappen van Dr.Veggie

Flexitarisme: waarom diversiteit in voeding belangrijk is

Omnivoren, flexitariërs en vegetariërs. Termen als deze vliegen je om de oren. Ze hebben allemaal betrekking op voeding. De één eet wel vlees, de ander soms en weer een ander helemaal niet. In dit artikel gaan we wat dieper in op het fenomeen ‘flexitarisme’. Wat een flexitariër is en waarom diversiteit in voeding zo belangrijk is, leggen we hier graag aan je uit. 

Wat is een flexitariër?

Flexitariërs zijn eigenlijk flexibele vegetariërs. In de basis proberen ze zo min mogelijk vlees of vis te eten, maar ze sluiten het niet helemaal uit. Ze eten dus bewust en gezond, geven de voorkeur aan biologische producten en lokaal geteelde groenten en fruit. Niet alleen omdat dit goed is voor hun lijf, maar ook omdat het overconsumptie tegengaat en dus een stuk duurzamer is. Toch zweren flexitariërs een goed stuk vlees of vis niet helemaal af. 

Redenen om vlees en vis te eten

Dat de productie van vlees niet duurzaam is en het slachten van dieren moraal niet helemaal lekker voelt, kunnen wij ons goed voorstellen. Dat is dan ook een veel gehoorde reden om vegetariër of veganist te worden. Toch is het belangrijk om naast voldoende groente en fruit ook vlees en vis te eten. Vlees is namelijk een meer geconcentreerde bron van energie en is rijk aan vitamines B1, B6, B12 en zink. Ook levert vlees vitamine B2 en mineralen als ijzer, fosfor en seleen. 

Daarnaast is vis van onmiskenbaar belang geweest in de ontwikkeling van de mens. De omega-3 vetten in vis hebben er tijdens de evolutie voor gezorgd dat onze hersenen groter en sterker zijn geworden. Regelmatig vis eten zorgt voor een betere werking van de essentiële functies van ons lichaam. Dat is ook een van de redenen dat flexitariërs af en toe toch een stukje vlees of vis eten.. 

Vegetariër of flexitariër gezonder?

In veel onderzoeken komen vegetariërs als gezondste uit de bus. Dat is voornamelijk zo, omdat zij over het algemeen veel bewuster bezig zijn met een gezonde levensstijl. Zij kiezen voor biologische producten, minder toevoegingen en eten veel groenten en fruit. Flexitariërs doen dat ook allemaal, maar maken hun dieet nóg gezonder door regelmatig vis te eten.  Af en toe een stukje vlees helpt hen ook om aan de benodigde voedingsstoffen te komen en kan in beperkte hoeveelheden niet zoveel kwaad. 

Gezond leven als een flexitariër

Wil je net als een flexitariër ook een gezonde levensstijl? Begin dan vast eens met het eten van voldoende groenten. Veel Nederlanders eten te weinig groenten en fruit, omdat ze geen tijd hebben om dit op de juiste manier te bereiden. Terwijl het van onmiskenbaar belang is voor het goed functioneren van je lichaam. De verse groentesappen van Dr.Veggie zijn dé oplossing. In één flesje zit gemiddeld 270 gram groenten en fruit. Genoeg voor de hele dag en dus een mooie aanvulling op je dagelijkse voeding.