4 sappen van Dr.Veggie in de koelkast

Calcium is een essentieel mineraal voor de opbouw en het onderhoud van de botten en tanden. Als je langere periode onvoldoende calcium binnen krijgt, dan kan dit leiden tot een calciumtekort. Met als gevolg verzwakte botten en meer kans op botbreuken. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Maar hoe weet je nu of je genoeg calcium binnen krijgt en uit welke voeding halen we calcium?

Calcium zit met name in melk en andere zuivelproducten, maar ook met een zuivelallergie of een veganistische levensstijl is het mogelijk om voldoende calcium binnen te krijgen. Voedingsmiddelen als paksoi, broccoli, boerenkool, sojabonen, tofu en noten bevatten namelijk ook relatief grote hoeveelheden calcium.

Waar is calcium goed voor?

Voor jonge kinderen is het binnenkrijgen van voldoende calcium met name belangrijk voor de opbouw van sterke botten. Maar het is niet zo dat je op oudere leeftijd geen calcium meer nodig hebt. Integendeel. Vanaf ongeveer 35 jaar neemt de botdichtheid van nature af en draagt calcium weer bij aan het onderhoud van je botten en helpt het botverlies te vertragen.

Naast het behoud van gezonde botten en tanden heeft calcium nog meer functies. Zo heb je het mineraal ook nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, een normale bloedstolling en het transport van andere mineralen in de lichaamscellen. Daarnaast draagt calcium bij aan een gezonde spijsvertering.

Hoeveel calcium per dag heb je nodig?

Ons lichaam kan zelf geen calcium aanmaken, we kunnen dit alleen binnenkrijgen via onze voeding. Als je niet voldoende calcium aanmaakt, dan kan je lichaam de benodigde calcium uit de botten halen. Hoe vaker dat nodig is, hoe groter de kans dat je uiteindelijk last krijgt van zwakke botten. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom is het belangrijk om als volwassene dagelijks 950 mg calcium per dag binnen te krijgen. Voor mensen boven de 70 jaar, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) wat hoger.

Om deze calcium goed op te nemen is vitamine D onmisbaar. Naast het eten van voedingsmiddelen die veel calcium bevatten is het ook belangrijk om te zorgen dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Dit doe je door dagelijks even naar buiten te gaan of door supplementen te slikken. Vooral in het najaar en de winter is het belangrijk om extra vitamine D te nemen. In deze periode zijn er namelijk veel minder zonuren, waardoor het lastig is om voldoende vitamine D aan te maken.

Symptomen calciumtekort

Wanneer je langere tijd onvoldoende calcium binnenkrijgt, zal je dit niet direct merken. Een licht tekort geeft namelijk zelden klachten. Pas na langere tijd begin je er vaak iets van te merken. Enkele symptomen van een mogelijk calciumtekort zijn: 

  • Spierpijn of spierkrampen
  • Tintelingen of een doof gevoel
  • Broze nagels, huid en haar
  • Onregelmatige hartslag of hartkloppingen

Vind jij het lastig om dagelijks voldoende calcium binnen te krijgen? Onze groentesappen kunnen daarbij helpen. Probeer bijvoorbeeld eens onze broccolisap of Chinese koolsap. Heerlijke gezonde groentesappen die rijk zijn aan vitamines en mineralen, waaronder calcium.

Let op. Als je één van bovenstaande symptomen ervaart en een calciumtekort vermoed, ga dan langs bij de huisarts om dit te laten controleren en voor medisch advies.