Groentesappen voor kinderen

Hoeveel groente hebben kinderen nodig?

Hoeveel groente kinderen nodig hebben is afhankelijk van de leeftijd. Het Nederlandse Voedingscentrum stelt dat kinderen van 1 tot 4 jaar ongeveer 150 gram per dag moeten eten en 50 tot 100 gram groenten. Kinderen van 4 tot 9 jaar zouden al wat meer groente nodig hebben. Voor hen geldt een richtlijn van 150 gram fruit en 100 tot 150 gram groenten per dag. Kinderen van 9 tot 12 jaar komen al in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van volwassenen: met 200 gram fruit en 150 tot 200 gram groenten per dag.

Groente voor kinderen? Tips om ze zonder mopperen te laten eten!

De afgelopen jaren zijn kinderen steeds meer groenten en fruit gaan eten ten opzichte van eerdere generaties. Dat bleek uit een enquête van RIVM , CBS en het voedingscentrum. Maar nog altijd is het zo dat kinderen minder vitaminen binnenkrijgen dan nodig. Slechts 40 procent van de kinderen tot 12 jaar eet voldoende groente en fruit. Het is dan ook een uitdaging om kinderen zonder mopperen boontjes of spinazie te laten eten. 

Daarom een aantal tips die je kunnen helpen om groente voor kinderen aantrekkelijker te maken:

Pureer groenten in de soep

Maak groenten onherkenbaar door ze te pureren in de soep. Met name van vrolijk gekleurde soepen als paprika-, tomaten- of courgettesoep zullen kinderen zeker smullen.

Maak bloemkoolrijst

Rasp een bloemkool en serveer het alsof het rijst is. Zo krijgen je kinderen genoeg groenten binnen, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Lekker met een gezond stukje vis.

Zet snoepgroenten op tafel

Wortel, kleine tomaatjes en komkommer: het zijn allerlei groenten die lekker weg snacken. Door ze op tafel te zetten in plaats van ongezonde snacks als chips, zullen je kinderen gemakkelijker groenten eten.

Kweek je eigen groenten

Leg een moestuin aan en kweek je eigen groenten. Door de kinderen deelgenoot te maken in het bijzondere proces van oogsten, zullen ze opeens met trots hun zelf gekweekte groenten eten.

Verwerk groenten in een gezonde sap

Net als groenten in de soep, kun je het ook in fruit- en groentesapjes verwerken. Zorg in het begin voor een zoete ondertoon, door bijvoorbeeld banaan, mango of appel toe te voegen. En kies voor aantrekkelijke kleuren als geel, oranje en roze. Bouw het van hieruit langzaam op naar steeds groenere en gezonde sappen.

Bestel je groentesappen voor kinderen direct online

Geen tijd om allerlei trucjes uit te voeren, zodat je kinderen voldoende groente gaan eten? Koop je groentesappen dan direct online bij Dr.Veggie. Onze groentesappen worden gemaakt met een slowjuicer en in de shockvriezer bewaard. Daardoor behouden ze hun voedingsstoffen en smaak optimaal. Maak een keuze uit een van deze vrolijke groentesappen voor kinderen.