Twee groentesappen van Dr.Veggie in een tas

De dagen worden korter, donkerder en kouder. Veel mensen hebben tijdens de winter moeite om uit bed te komen en voelen zich lusteloos. Dit kan komen door het koude sombere weer, maar dit gevoel kan ook voortkomen uit een vitamine D tekort. Als de zon niet schijnt is het lastig om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Vitamine D is een vitamine die ons lichaam zelf kan maken. Eén van de belangrijkste bronnen van vitamine D is zonlicht. Daarnaast zit deze vitamine ook in vette vis, vlees eieren en margarine. We hebben vitamine D onder meer nodig om calcium uit onze voeding in het lichaam op te nemen. Dat is belangrijk voor het behoud van stevige botten en tanden.

Symptomen van een tekort aan vitamine

Behoorlijk wat Nederlanders hebben ernstig vitamine D-tekort en zou daar zomaar last van kunnen hebben. De symptomen bij een tekort aan vitamine D kunnen van persoon tot persoon verschillen. Maar onderstaande symptomen zijn veel voorkomende klachten bij een tekort aan vitamine D.

  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Algemeen gevoel van moeheid en lusteloosheid
  • Pijn in gewrichten en/of spieren
  • Spiertrillingen of krampen
  • Bloedend tandvlees
  • Angstaanvallen

Vitamine D supplementen 

Met name in de winter is er niet voldoende zonlicht om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine D binnen te krijgen. We doen er dan ook goed aan om vitamine D supplementen te nemen, zodat er geen vitamine D tekort ontstaat. De ADH ligt op 10 microgram per dag en voor mensen boven de 70 jaar op 20 microgram per dag. In andere landen, zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ligt de ADH ook voor mensen onder de 70 jaar op 20 microgram per dag.

Naast het gunstige effect op onze botten speelt vitamine D ook een grote rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Het is daarom zeker verstandig om in de winter extra vitamine D in te nemen en er heel bewust voor te zorgen dat je hiervan voldoende binnen krijgt.

Fit de winter door

Om fit de winter door te komen, is het naast vitamine D ook belangrijk om alle andere vitamines en mineralen voldoende binnen te krijgen. Weet je niet zeker of je dit met je huidige voedingspatroon haalt of vind je het lastig om genoeg en gevarieerde groenten te eten? Dan helpen wij je graag fit de winter door met onze groentesappen. Al onze gezonde sappen bevatten 270 gram groente, waardoor jij er zeker van bent dat je aan niets tekort komt.