De impact van kleuren op voedsel

De Indiase geneeskunde geloofde in kleurenhealing – genezen door het eten van verschillende kleuren voedsel. Daarom zie je in de Indiase keuken nog altijd kleurrijk voedsel. Volgens onderzoek is gebleken dat bepaalde kleuren voedingsmiddelen duiden op een overvloed aan specifieke voedingsstoffen.

Welke kleur heeft welke functie

Voedsel heb je in tal van verschillende kleuren. Iedere kleur oefent rechtstreeks invloed uit op ons lichaam. Bijvoorbeeld; personen die last hebben van hun blaas, moeten vooral rood fruit eten en personen waar hun immuunsysteem niet optimaal is, is wit voedsel een aanrader. Om op deze manier rekening te houden met voedsel, zal dit bijdragen aan een gezonde leefstijl.

Rood voedsel

Rood is de kleur van het leven (bloed), gezondheid en passie. Rood voedsel verwarmt en stimuleert het lichaam. In het dierenrijk wordt rood voedsel gezien als rijp voor consumptie. Rood voedsel zijn uitziende maaltijden, die je doen oppeppen. Bessen, appels, kidneybonen, vlees, tomaten en radijs zijn daarnaast ook erg goed voor je nieren, blaas en spieren. Teveel rood voedsel kan leiden tot boosheid, irritatie en hyperactiviteit.

Oranje voedsel

Oranje is de kleur voor huid, ogen en spijsvertering. Oranje voedsel versterkt, kalmeert en is eetlust bevorderend voor het lichaam. Oranje voedsel zijn rijk aan enzymen, die een gezonde eetlust en spijsvertering bevorderen. Het stimuleert een gezond libido en versterk net zoals wit voedsel het immuunsysteem. Mango, wortel, perzik, eigeel, pompoen, papaja en paprika zijn goed voor de benen, maag en de bloedsomloop. Oranje voedsel beschermt je tegen luchtvervuiling en de gevaarlijke uv-straling van de zon.

Geel voedsel

Geel is de kleur van onze hersenen of het brein. Geel geeft kracht en warmte en geeft onze gerechten intensiteit. Geel voedsel harmoniseert, laxeert en reinigt het lichaam. Het draagt tevens bij aan een heldere gedachten en een goed humeur. Gele linzen, bonen, granen, bananen, ananas, maïs en citroen zijn goed voor je maag, lever en zenuwstelsel. Het eten van geel voedsel werkt kalmerend en stimuleert geluk en welzijn.

Groen voedsel

Groen is de kleur voor onze spieren. Groen staat voor duurzaamheid en een sprankelend en actief leven. Groen voedsel heeft een vitaliserende en activerende werking op het lichaam. Groen voedsel staat voor frisheid, kracht, maar ook voor creativiteit. Witte druiven, okra, koriander, erwten, bonen, komkommer, mungbonen en melkproducten zijn goed voor je oren, armen, spijsvertering en hart. Melk is ook een groen voedingsmiddel, omdat het de groene energie van gras bevat.

Blauw voedsel

Blauw is de kleur die staat voor onze bloedcirculatie. Blauw voedsel werkt antiseptisch, slaapverwekkend en kalmerend op het lichaam. Rozijnen, bramen, bosbessen, pruimen en paddenstoelen bevorderen de slaap en zorgen voor ontspannen nachtrust zonder nachtmerries.
Verder is blauw voedsel goed voor je mond, keel en luchtwegen en heeft een positieve invloed op de urinewegen en stoelgang.

Paars voedsel

Paars is de kleur voor creativiteit. Paars voedsel zet aan tot creativiteit, innerlijke kennis, intuïtie en is antibacterieel op het lichaam. Aubergine, bieten, uien, kool en druiven zijn goed voor je hoofdhuid, haar en hypofyse. Paars voedsel is verweven met rood en blauw voedsel. Dat maakt het extra voedzaam.

Wit voedsel

Wit is de kleur die staat voor ons immuunsysteem en staat voor de synthese van alle kleuren. Wit voedsel versterkt de werking van alle kleuren allergieën in het voedsel. Amandelmelk, kokosmelk, witlof en bloemkool zorgen voor energie. Witte voedsel is vooral goed voor het hart en heeft een positieve invloed op het cholesterolgehalte.

Bepaal je eigen behoefte!

Het is voor de consument dus van belang dat je rekening houdt met de verschillende kleuren groente- en of fruitsoorten. Maak gebruik van de kracht van de verschillende kleuren, om zo je lichaam aan te vullen met de juiste behoefte. Wil je gerechten maken met kleuren, dan is de kleurencombinatie groen, rood en wit zeer aantrekkelijk op voedsel.