Glycemische index: alles wat je hierover moet weten

De glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Producten met een lage glycemische index doen daar langer over dan producten met een hoge glycemische index. En dat heeft effect op je gezondheid. Het is dus goed om te weten welke producten je tot je neemt. In dit artikel vertellen we je daar graag iets meer over.

Rekening houden met glycemische index in je dieet

Hoe snel of langzaam koolhydraten door je lichaam worden omgezet naar glucose, is van grote invloed op de gezondheid van je lichaam. Voeding met een lage glycemische index vermindert namelijk het risico op chronische ziekten. Er zou met name een verband zijn met obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Ook zou een lage index een positief effect hebben op het LDL-cholesterol.

Producten met een hoge glycemische index (meer dan 70)

Voorbeelden van producten met een hoge glycemische index, zijn:

  aardappelen
 brood
 witte rijst
 gezoete graanproducten, zoals cornflakes
 alcohol
 snoep

Producten met een gemiddelde glycemische index (tussen 55 en 70)

Voorbeelden van voeding met een matige glycemische index, zijn:

 couscous
 muesli
 bepaalde fruitsoorten, zoals mango, ananas, bananen en druiven
 maïs

Producten met een lage glycemische index (minder dan 55)

Voorbeelden van etenswaren met een lage glycemische index, zijn:

 pasta
 peulvruchten, zoals bonen, linzen en kidneybonen
 bepaalde soorten fruit, zoals appels, sinaasappels, grapefruit
 zuivel
 noten
 quinoa
 groenten

Factoren die van invloed zijn op de glycemische index

Bovengenoemde glycemische index lijsten komen van verschillende onderzoeksinstellingen. Maar er is geen standaard glycemische index bepaling te geven van voedingswaren. Dat komt omdat de waarde afhankelijk is van verschillende factoren. Zoals:

 de bereidingswijze: de glycemische index van gekookte aardappelen is 78, bak je de aardappelen in vet, dan is het zo’n 85;
 de temperatuur van de bereiding;
 de duur van de bereiding;
 de mate van rijpheid bij fruit;
 de snelheid waarmee iemands maag leeg raakt;
 de snelheid van de darmen;
 de combinatie waarin bepaalde voedingsmiddelen worden gegeten.

Verschillen in glycemische index tabellen en lijsten van voedingsmiddelen

Al die factoren zorgen er mede voor dat het op internet lastig is om eenduidige cijfers te vinden over voedingsmiddelen met een lage of hoge glycemische index. Wetenschappers hanteren allemaal weer andere factoren, berekeningen en definities. Bovendien is het ene volkoren brood het andere niet, dus ook ieder product kan weer verschillen. Pin jezelf dus niet vast op de verdeling van glycemische index lijsten met voedingsmiddelen. Maar gebruik de tabellen als een richtlijn.

Glycemische index lijst bepalen

Een van de methoden om de glycemische index van een product te bepalen is aan de hand van de volgende formule:

((A/B)x100)

Daarbij staat de B voor het bloedsuikergehalte na het eten van glucose, wat een glycemische index heeft van 100. En A staat voor het bloedsuikergehalte na het eten van het product waarvan je de glycemische index wilt bepalen. Om de glycemische index te bepalen, eet je precies die hoeveelheid van product A, waarbij je 50 koolhydraten binnenkrijgt. Vervolgens wordt gemeten hoeveel je bloedsuikergehalte stijgt binnen 2 uur. Dit wordt vergeleken met de reactie van je lichaam op het eten van glucose om de glycemische index te bepalen.

Lage glycemische index dieet: probeer onze verse groentesappen

Groenten en fruit zijn veelal producten met een lage glycemische index. Heb je suikerziekte, of grote kans op hart- en vaatziekten? Dan is het verstandig om een lage glycemische index dieet te volgen. Daarbij is het dus belangrijk om voedingsmiddelen te eten die zo min mogelijk bewerkt zijn, niet gecombineerd worden met vette producten en rijk zijn aan vitaminen en vezels.

Laat dat nou precies zijn waar al onze groentesapjes aan voldoen. Bij Dr.Veggie vind je groentesappen die zijn gemaakt met ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Zonder toevoegingen als smaakstoffen, conserveermiddelen of kleurstoffen. Bereid met een slowjuicer en direct ingevroren door middel van het shockvriessysteem, om alle gezonde voedingsstoffen - met een lage glycemische index - zo goed mogelijk te bewaren.

Bekijk het hele assortiment