Gezonde groenten

7. Asperges

Asperges bestaan voor 92% uit water en zijn daardoor zeer caloriearm. Tegelijkertijd zitten ze bomvol antioxidanten die je weerstand een boost geven. Ook zijn asperges een goede bron voor de pro-vitamine, vitamine C, vitamine E en vitamine K. Ze bevatten belangrijke mineralen als ijzer, foliumzuur én zijn een van de meest eiwitrijke groenten. Met recht een plekje in deze lijst met gezondste groentes.

6. Sperziebonen

Sperziebonen bevatten veel vezels en zorgen daarmee voor gezonde darmflora. Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine C, vitamine K én vitamine A, maar ook vrij veel vitamine B1, B2, B3, B6 en B11. En niet te vergeten de hele rits aan mineralen, zoals calcium, ijzer, magnesium en koper. Je eigen boontjes doppen is dus ook in de keuken een goed idee.

5. Boerenkool

Boerenkool zit boordevol vitaminen en mineralen. Om die reden wordt het in Amerika ook wel een ‘superfood’ genoemd. De kool is ook nog eens vetarm én vezelrijk. Wanneer je bij boerenkool de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente van 250 gram aanhoudt, krijg je zelfs meer vitaminen binnen dan je nodig hebt. En dankzij het hoge vezelgehalte is boerenkool ook nog eens erg goed voor je stoelgang. 

4. Wortelen

Wortelen zijn niet alleen goed voor je ogen, zoals we allemaal weten. Ze zijn goed voor je algehele gezondheid. Dat komt omdat ze rijk zijn aan biotine en vitamine K. Maar ze bevatten ook een heleboel antioxidanten, fytochemicaliën en carotenoïden. Die helpen je immuunsysteem te versterken, bloedsuikerspiegel te reguleren en ziektes te voorkomen. Hoe gezond wil je jouw groente hebben?!

3. Rode biet

Rode bieten bevatten een imposante lijst aan vitaminen en mineralen. Wat dacht je bijvoorbeeld van vitamine A, B, C, E, fosfor, foliumzuur, ijzer, kalium én magnesium? Niet zo gek dus dat rode bieten in dit lijstje met gezondste groenten staat. Ze zorgen voor een gezonde darmflora, sterker immuunsysteem en helpen je fit en energiek te voelen. Sporters gebruiken het zelfs om beter te presteren.

2. Spinazie

Spinazie is een bladgroente en zéér gezond. Het barst bijvoorbeeld van de vitaminen. Met name vitamine K, vitamine A en vitamine B11. Maar ook de waarden voor vitamine B2, B3, C en E zijn in bladspinazie hoger dan vele andere groenten. Nog een reden dat spinazie tot de gezondste groentes behoort: het bevat erg veel mineralen. Zoals mangaan, magnesium, ijzer en calcium. 

1. Broccoli

Het is lastig onderscheid te maken tussen alle gezonde groentes. Maar buiten kijf staat dat ook broccoli bovenaan het lijstje hoort. Deze groente is rijk aan vitamine A, B2, B6, C en K. Maar ook aan foliumzuur en een belangrijke mineralen als ijzer, kalium, calcium en magnesium. Het is bovendien een van de meest vezelrijke groenten die er bestaan en bevat amper calorieën.

Gezonde groentes tot je nemen? Drink onze verse groentesappen

Geen enkele groentesoort is in staat je te voorzien in al je voedingsbehoeftes. Daarom is het belangrijk dat je varieert met gezonde groentes. Te weinig tijd om uitgebreid te koken of geen inspiratie om steeds iets nieuws te bedenken? De sapbox van Dr.Veggie is dé oplossing. Wij leveren diepgevroren sapjes aan huis, zodat jij er elke dag eentje kunt ontdooien. Met één flesje voldoe je al direct aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente. Ideaal, toch?