Groentesap van Dr.Veggie op een bureau in glas

Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Maar er zit een groot verschil in voedingsstoffen. In dit artikel gaan we daar dieper op in. We vertellen welke voedingsstoffen je lichaam het hardste nodig heeft, leggen uit wat essentiële voedingsstoffen zijn, en wat je dagelijks moet eten om aan de benodigde voedingsstoffen te komen. 

Essentiële voedingsstoffen

Laten we beginnen met de zogenaamde niet-essentiële voedingsstoffen. Dit zijn de voedingsstoffen die door het lichaam zelf aangemaakt worden. Om aan de dagelijkse behoeften te voldoen, hoef je deze dus niet speciaal in je voeding te verwerken. Voor de essentiële voedingsstoffen geldt precies het tegenovergestelde. Deze voedingsstoffen haal je wel uit externe bronnen, zoals voedsel en supplementen. 

Wat zijn essentiële voedingsstoffen?

Het duidelijkste voorbeeld van essentiële voedingsstoffen zijn mineralen. Het lichaam heeft hier slechts kleine hoeveelheden van nodig, maar kan ze niet zelf produceren. In totaal gaat het om 16 mineralen, waar je niet zonder kunt: calcium, chloride, chroom, fluoride, fosfor, ijzerzink, jodide, kalium, koper, magnesium, mangaan, molybdeen, natrium, selenium én zwavel. Ook onverzadigde vetten, inclusief omega-3-vetzuren zijn essentiële voedingsstoffen.

De voedingsstoffen die de belangrijkste energiebron zijn voor je lichaam zijn koolhydraten en eiwitten. Koolhydraten zijn echt de brandstof voor je zenuwen, spieren en hersenen. Zonder de energie die ze hieruit halen, ben je niet in staat om fysieke activiteiten uit te voeren. Ook eiwitten zijn essentieel. Je lichaam gebruikt deze voedingsstoffen continu om weefsel aan te maken en te helen. Ze worden als energie gebruikt. 

Verder zijn vitaminen echt cruciaal voor het functioneren van je lichaam. Denk bij essentiële voedingsstoffen bijvoorbeeld aan vitamine A, C en E. Vitamine D, vitamine B12 en vitamine K zijn voorbeelden van niet-essentiële voedingsstoffen; ons lichaam kan die ook zelf aanmaken. Tot slot is water een meer dan essentiële voedingsstof. Het water in ons lichaam reguleert de lichaamstemperatuur, transporteert voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen die het nodig hebben en helpt bij het afvoeren van afvalstoffen. 

Wat moet je eten en drinken per dag voor de benodigde voedingsstoffen?

Een gevarieerd voedingspatroon is belangrijk om elke dag weer aan de voedingsstoffen te komen die je nodig hebt. Er is niet één ingrediënt waar je op kunt leven. Koolhydraten haal je bijvoorbeeld uit brood, pasta en rijst. Onverzadigbare vetten uit noten, plantaardige oliën en vette vis. Vitamines en mineralen voornamelijk uit groenten en fruit. Eiwitten met name uit dierlijke producten als vlees, vis, melk, kaas en eieren. Maar ook uit brood, peulvruchten en paddenstoelen. Water spreekt deels voor zich, maar vind je ook in veel groenten, waaronder komkommer, ijsbergsla en bleekselderij.