Sap met spirulina Dr veggie met koptelefoon

Spirulina wordt niet voor niets een superfood genoemd. De alg staat bekend om zijn vele heilzame werkingen en precies daarom zijn wij er bij Dr.Veggie zo’n fan van. We verwerken dit ingrediënt met veel plezier in onze verse sappen en vertellen je graag meer over de positieve effecten van spirulina op de gezondheid. We zetten de negen belangrijkste gezondheidsvoordelen van spirulina op een rij.

1. Detoxerende werking

Een van de voordelen waar spirulina het best om bekend staat, is het sterk reinigend vermogen. Het groene gedeelte van de alg - ook wel bekend als chlorofyl - bindt zich aan zware metalen, die we door ons moderne dieet met fabrieksvoedsel vaak te veel binnenkrijgen. Dankzij het chlorofyl verlaten deze ‘giftige’ stoffen je lichaam via de spijsvertering en wordt je lijf er niet onnodig mee belast.

2. Meer spierkracht

Spirulina draagt bij aan sterkere spieren. Dat komt omdat het voor zo’n 60 tot 70 procent bestaat uit eiwitten. Bovendien gaat het om hoogwaardige eiwitten, die makkelijk opgenomen kunnen worden door het lichaam en goed te verteren zijn. En dat is fijn, want eiwitten dragen bij aan sterkere spieren en bevorderen een snel herstel na bijvoorbeeld een intensieve sporttraining.

3. Sterker immuunsysteem

Spirulina is rijk aan vitaminen. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A, C, E, en K, maar ook aan vitamines B1, B2 en B6. Doordat het een natuurlijke bron van vitamine is, neemt ons lichaam het snel in zich op en kun je optimaal van de gezondheidsvoordelen van spirulina profiteren. Met als een van de belangrijkste: een sterk immuunsysteem, wat je minder vatbaar maakt voor virussen en bacteriën.

4. Bescherming tegen ziekten

De antioxidanten in de vitamines E en C beschermen je ook tegen vrije radicalen. Dat zijn agressieve stofjes die behoorlijk wat schade kunnen aanrichten aan cellen en weefsels. Doordat antioxidanten hiertegen vechten, kunnen ze je op de lange termijn zelfs beschermen tegen levensbedreigende ziekten, zoals kanker en hart- en vaatziekten.

5. Ontstekingsremmer

Diezelfde antioxidanten - en meer specifiek de fycocyanine - in spirulina, hebben ontstekingsremmende eigenschappen. Ze helpen daardoor bijvoorbeeld de symptomen van hooikoorts te bestrijden, maar kunnen ook de gevolgen van PMS (menstruatieklachten), artritis (gewrichtspijn) en allergieën tegengaan.

6. Lager cholesterol

Spirulina verlaagt het cholesterol en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Een hoog cholesterol zorgt namelijk voor slagaderverkalking en dichtslibbende aderen. Dat verhoogt het risico op een hartaanval of beroerte. Met 4 tot 8 gram spirulina per dag ga je dit al tegen. Zo zorg je ervoor dat de slechte cholesterolwaardes dalen en de gunstige cholesterolwaardes juist verhogen.

7. Stabiele bloedsuikerspiegel

Een fijn effect voor diabetici en mensen die een verhoogd risico hebben op diabetes type 2: spirulina helpt je bloedsuikerspiegel te reguleren. Zo verklein je de kans dat je diabetes ontwikkelt, wordt het makkelijker om op gewicht te blijven en voel je je lekkerder in je vel. Dit neemt overigens niet weg dat het ook nog belangrijk is om zo min mogelijk suikers en geraffineerde koolhydraten te eten.

8. Lagere bloeddruk

De stikstofdioxide in spirulina zorgt ervoor dat bloedvaten zich ontspannen en verwijden. Daardoor verlaagt de bloeddruk en verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een hartaanval, herseninfarct en chronische nierziekte. Dankzij de geconcentreerde voedingswaarde van het ingrediënt is één theelepel spirulina al voldoende om dit effect waar te nemen.

9. Meer energie

Door een combinatie van al deze gezondheidseffecten van spirulina, voel je je energieker en zit je beter in je vel. Je lichaam hoeft in mindere mate te vechten tegen ongewenste stoffen in je lijf. Je cholesterolwaardes, bloedsuikerspiegel en bloeddruk zijn in orde. En bacteriën en virussen krijgen bij een sterk immuunsysteem vrijwel geen kans. Kortom: spirulina draagt bij aan een goede gezondheid.