Groentesap met paprika van Dr.Veggie

Sommige mensen lijken alles te kunnen eten zonder maar een gram aan te komen, terwijl anderen al aankomen met het eten van een extra boterham. Wanneer je probeert af te vallen speelt je metabolisme een belangrijke rol. Wat je metabolisme precies is en hoe je deze een boost geeft? Wij vertellen je er alles over.

Wat is metabolisme?

Je metabolisme, ook wel stofwisseling genoemd, is het omzetten van voedingsstoffen in energie. Deze energie kun je gebruiken om te bewegen en te sporten, maar wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld ademhalen, de spijsvertering en je bloedsomloop. Het versnellen van je metabolisme zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrand, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker afvalt.

Tips om je stofwisseling te versnellen

  1. Doe aan krachttraining

Cardio is een goede manier om wat kilo’s kwijt te raken, maar naast vet verlies je met cardiotraining ook spiermassa. Voor de meeste mensen betekent minder spiermassa ook een tragere stofwisseling. Als je spieren opbouwt, verbrand je meer over de hele dag. Dit omdat spieren als het ware een interne fatburner zijn en meer energie vragen dan vetcellen. Met krachttraining bouw je spieren op, wat je dus kan helpen om je metabolisme te verbeteren en gemakkelijker af te vallen.

  1. Sla geen maaltijden over

Het is belangrijk om geen maaltijden over te slaan, ook je ontbijt niet Je lichaam heeft brandstof nodig om je metabolisme aan het werk te zetten, dus je doet er goed aan om de dag te beginnen met een gezond ontbijt. Maaltijden overslaan kan ervoor zorgen dat je lichaam in overlevingsmodus gaat en calorieën opslaat in plaats van ze te verbranden. Daarnaast kan het overslaan van maaltijden voor extra trek zorgen en als je honger hebt ben je sneller geneigd voor een ongezonde maaltijd te kiezen. Eet zo’n zes kleine maaltijden per dag op regelmatige tijden om zo je metabolisme goed te laten werken.

  1. Geef je eten wat pit

Van scherp gekruid eten krijg je een hogere lichaamstemperatuur, wat een boost aan je metabolisme geeft. Let op dat je je eten niet te pittig maakt. Als je hier niet aan gewend bent kan dit je maag en darmen namelijk behoorlijk van streek maken.

  1. Eet meer eiwitten

Het binnenkrijgen van voldoende eiwitten is belangrijk om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Het afbreken van eiwitten kost je lichaam meer energie en dus wordt je stofwisseling flink aan het werk gezet. Eiwitten geven je sneller een vol gevoel en verhogen daarnaast ook de calorieverbranding. Dierlijke eiwitten vind je vooral in vlees, vis, eieren en melk. Plantaardige eiwitten vind je terug in peulvruchten, noten, spirulina en groene groenten.

  1. Drink voldoende (koud) water

Water heeft vele voordelen. Het zuivert je lichaam van afvalstoffen, verzorgt je huid, zorgt dat je lichaam optimaal functioneert én geeft je metabolisme een echte boost. Uit onderzoek blijkt dat het drinken van 500 ml water je stofwisseling een uur lang met gemiddeld 24% versnelt. Het drinken van 1,5 tot 2 liter water op een dag is dus goed voor je gezondheid en je verbetert je metabolisme.

  1. Zorg voor genoeg slaap

Dat je minder goed functioneert met slaaptekort, dat weten we allemaal. Maar slaap kan ook je stofwisseling flink verstoren. Als je structureel te kort slaapt raakt je biologische klok in de war, je hongerhormoon raakt verstoord, je bloedsuikerspiegel ontregeld en je stofwisseling verslapt. Het krijgen van genoeg slaap zorgt ervoor dat je brein de stofwisseling beter kan aansturen.

  1. Eet groene groenten

Het eten van voldoende groente en fruit zorgt ervoor dat je alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt. Daarnaast kan het eten van meer groene (ijzerrijke) groenten bijdragen aan het versnellen van je metabolisme. Ijzer is nodig voor het transporteren van zuurstof in het bloed en je stofwisseling. Ijzer vind je terug in groente als spinazie, spitskool of sla. Maar ook bieten en zoete aardappel zijn een bron van ijzer.

Dr.Veggie helpt je graag op weg

Naar de sportschool gaan, voldoende water drinken en genoeg slapen, daar kunnen we je niet bij helpen. Bij het eten van groene ijzerrijke groenten en binnenkrijgen van voldoende eiwitten wel. Wij hebben verschillende groentesappen met spirulina in ons assortiment die jouw stofwisseling een echte boost geven. Probeer onze losse sappen of ga voor een sapkuur van 3, 5 of 7 dagen.