Veel groente op keukenblad

1. Voeg groenten toe aan je ontbijt

Begin je elke dag met een simpele boterham? Maak er een heuse sandwich van door er groenten aan toe te voegen. Wat dacht je van een boterham met kaas en tomaat? Een paar blaadjes sla erbij? Of wat schijfjes komkommer? Ook slim: bak in plaats van een kaal roerei op zondagochtend eens een eitje met wat schijfjes tomaat of champignons erbij. Hartstikke lekker!

2. Eet groenten als snack

Groenten hoef je niet alleen in je avondmaal te verwerken, maar kun je ook eten als gezond tussendoortje. Meteen een goede manier om te voorkomen dat je grijpt naar iets ongezonds als chips of chocola. Onze favoriet? Hummus met stukjes paprika, komkommer of wortel. Maar deze groenten zijn ook uit het vuistje erg lekker. Ook snoeptomaatjes zijn groenten die je makkelijk tussendoor kunt eten. Zet ze naast je laptop terwijl je werkt en voor je het weet is de bak leeg.

3. Eet regelmatig vegetarisch

Zet eens wat vaker een vegetarische maaltijd op tafel. Door bijvoorbeeld twee of drie dagen per week vegetarisch te eten, dwing je jezelf met andere ingrediënten te koken dan alleen vlees of vis. Vaak kom je uit op gezonde vleesvervangers die groente bevatten. Denk aan een smaakvolle groenteburger, lasagne met extra veel groenten, of bijvoorbeeld een curry met vullende groenten als kikkererwten en linzen. De ideale tip om meer groenten te eten en tegelijkertijd iets goed te doen voor het milieu.

4. Lunch met groenten

Ook lunchen met groenten is een goed idee. Maak een lekkere maaltijdsalade, of haal die bij de supermarkt. Neem restjes eten mee van de vorige avond. En bak in plaats van je spiegeleitje tussen de middag eens een omelet met bijvoorbeeld cherrytomaat en spinazie. Ook lekker: een goed gevulde soep. Die kun je net zo goed naar je werk meenemen in bijvoorbeeld een thermoskan. Zie je wel, meer groente eten is makkelijker dan je denkt!

5. Varieer met groenten

Maak een lijstje met álle groenten die je lekker vindt en probeer daar bewust mee te variëren. Zoek vervolgens een aantal recepten uit, waarin je deze groenten kunt verwerken. Door jezelf uit te dagen om creatief te zijn in de keuken, wordt het vanzelf extra leuk om meer groenten te eten. En misschien ontdek je wel een nieuwe favoriet. Dacht je dat je paprika altijd het lekkerst vond? Blijkt artisjok minstens zo fantastisch te zijn.

6. Maak soep

Dé manier om niet alleen zelf meer groenten te eten, maar ook je kinderen meer groenten te laten eten? Soep! Maak twee of drie keer per week een grote pan soep. Van tomatensoep tot groentensoep en van courgettesoep tot uiensoep. Elke rijkgevulde soep barst van de vitaminen. Lekker bij de lunch, als warm tussendoortje halverwege de middag, of ‘s avonds als voorgerecht. Zo heb je meteen wat extra vitaminen binnen, naast het standaard avondmaal. 

7. Weeg je groenten 

Meer groenten eten begint met bewustzijn over de hoeveelheid groenten die je nú eet. Weeg de groenten die je verwerkt in je maaltijd, zodat je weet of het genoeg is en houd dit gedurende dag bij. Wist je dat je dagelijks ongeveer 250 gram groenten nodig hebt? Dat is behoorlijk wat sla, of spinazie. Maar met wortel, bloemkool of pompoen kom je hier al heel snel aan. Meten is weten. Dus hup, die weegschaal op het aanrecht en koken maar. 

8. Maak groentesapjes 

Nog zo’n fantastische tip om meer groenten te eten, is het maken van groentesapjes. Zo verwerk je een heleboel groenten in een flesje of glas drinken. Je kunt op de lange termijn niet alleen maar leven op groentesapjes, maar het is wel degelijk een mooie aanvulling op je dagelijkse dieet. Alle vitaminen zijn mooi meegenomen. Combineer gezonde groenten met waterhoudende groenten als komkommer en paprika. Voeg er fruit aan toe voor een aangename smaak en mixen maar. Geen zin of tijd in het maken van je eigen groentesapjes? Probeer dan eens onze groentesappen!

9. Laat je inspireren

Koop een kookboek en volg een aantal gezonde foodbloggers. Laat je inspireren door de gevarieerde maaltijden die zij op tafel toveren. Meer groenten eten hoeft niet saai te zijn. Elke dag een ratatouille of maaltijdsalade is helemaal niet nodig. Maak liever iets lekkers, zodat je elke dag weer zin hebt om genoeg groenten te eten. Dat is ook de enige manier om het lang vol te houden. 

10. Zorg voor kleur

Wist je dat we geneigd zijn een kleurrijke maaltijd met meer plezier te eten? Zorg daarom voor groenten in verschillende kleuren. Mexicaanse wraps met ui, groene paprika, maïs en tomaat bijvoorbeeld. Of een pasta met courgette, rode paprika en wortel. Ook lekker: een pokébowl met edamame, wortel julienne, mango en avocado. Mmm, eet smakelijk!

Ontdek hier onze daily boxen!